Het geheim achter effectieve Facebook advertenties
Social Media

Het geheim achter effectieve Facebook advertenties

5,00/5(1)

Het kiezen van het juiste social media kanaal voor uw bedrijf is belangrijk. Facebook advertenties plaatsen geeft je als ondernemer de kans om snel de aandacht te trekken. Het is een advertentiemethode die je de kans geeft om ook met een klein budget een groot publiek aan te trekken. Toch is kans op succes niet direct gegarandeerd. Er zijn een aantal methoden die Facebook advertenties nog effectiever maken. Dit is het geheim.

Key Takeaways voor Facebook advertising

  • Adverteerders kunnen via Facebook advertising voor een klein bedraggroot resultaatbereiken. Zowel op het gebied van naamsbekendheid als conversie en engagement. 
  • Facebook is een van de beste social media kanalen om specifiek te targetten op de doelgroep van je bedrijf. 
  • Dit social media kanaal heeft als voordeel dat je met behulp van de statistieken je campagnes bij kunt stellen zodat het doel nog beter en sneller wordt behaald. 
  • Door goed na te denken over het doel en doelgroep van de advertenties kun je je Facebook campagnes nog effectiever maken. 

Wat is adverteren Facebook?

Laten we bij het begin beginnen, wat is adverteren op Facebook eigenlijk? Heel veel mensen maken gebruik van Facebook. Dat is niet meer alleen om de vakantiefoto´s van de buren te zien, maar het is ook een belangrijk platform voor online marketing. Een Facebook advertentie is een post die door Facebook wordt gepromoot bij gebruikers. Het gaat hierbij om specifieke gebruikers uit jouw doelgroep. Voordat je begint met adverteren op Facebook, zal je ook de Facebook pixel moeten installeren.

Het voordeel van Facebook adverteren

Er zijn verschillende redenen waarom je als ondernemer profijt hebt van adverteren op Facebook. Dit zijn de belangrijkste voordelen:

  • Krijg meer volgers
  • Promoot diensten en producten
  • Benader je doelgroep op het juiste moment
  • Laat je kennis en kunde zien
  • Ben beter vindbaar, zowel online als fysiek
  • Promoot de website van het bedrijf

Wat is het verschil tussen Facebook Ads en gewone posts?

Een gewone Facebook posts kan ook voor views, likes en comments zorgen. Het enige probleem is dat deze posts niet zomaar opvallen bij je doelgroep. Het kan heel lang duren voordat gewone posts zorgen voor organisch verkeer naar je pagina. Ondertussen weten potentiële klanten je niet te vinden en gaan naar de concurrent.

Door voor Facebook Ads te kiezen worden je posts getoond aan jouw specifieke doelgroep. Dat maakt het niet alleen een hele effectieve marketingmethode, maar ook een budgetvriendelijke methode. Je kunt namelijk ook met een klein budget je doelen bereiken. Een social media bureau kan uw bedrijf helpen bij het maken van deze advertenties.

Hoe werkt Facebook advertenties – Een stappenplan

Dan nu over naar hoe Facebook advertenties werken. Het instellen van de campagnes kost even wat tijd, maar dat is wel noodzakelijk om de meest effectieve advertenties te maken. Maak je geen zorgen, we zullen je stap voor stap door het proces leiden. Bovendien hoef je de beginstappen maar één keer te doorlopen. 

Stap 1. Kies je doelstellingen

Het eerste wat je moet doen is de doelstelling van je Facebook Ads bepalen. Er zijn verschillende redenen om Facebook Ads te gebruiken. Deze marketingmethode is niet alleen bedoeld om meer sales te krijgen, je kunt er ook andere doelen mee behalen. Dit zijn de belangrijkste:

  • Likes krijgen – Je kunt ervoor kiezen om als doel te hebben om meer likes te krijgen. Hiermee krijgt je pagina ook meer bezoekers.
  • Meer engagement – Het is belangrijk dat je pagina meer bezoekers krijgt, maar ook meer interactie. Dat kan je doel zijn voor Facebook Ads. 
  • Meer website bezoekers – Als je meer bezoekers wil op je eigen website is Facebook daar een heel handig middel voor.
  • Meer conversie – Uiteraard kan je doel ook zijn om meer producten of diensten te verkopen. Dat kan direct via Facebook, maar ook via je eigen website of je online winkel. 
  • Meer aandacht voor evenementen – Met behulp van Facebook adverteren kun je ook evenementen promoten en ervoor zorgen dat mensen erover gaan praten. 

Stap 2. Kies je doelgroep 

Waarschijnlijk heb je al potentiële klanten op het oog die je wil benaderen. Heb je dat nog niet dan is het van groot belang om zo snel mogelijk je doelgroep te bepalen. Wat je doelgroep is, heeft namelijk grote invloed op de Facebook advertising die het beste werkt. Jonge mensen moeten op een andere manier benaderd worden dan mensen die wat ouder zijn.

Wat Facebook advertenties zo effectief maakt, is dat je via dit social media platform heel specifiek kunt bepalen die je advertentie zien. Dat hyperspecifiek targetten zorgt dat je budget voor adverteren niet zo hoog hoeft te zijn om toch goede resultaten te behalen. Je kunt een groot aantal kenmerken van je doelgroep vaststellen en Facebook zal je posts alleen aan die mensen tonen. Dit zijn de kenmerken die je in kunt voeren:

Facebook advertentie doelgroep
Figuur 1: Facebook doelgroep
  • Locatie – Op basis van de postcode, stad, provincie of het land.
  • Leeftijd – Voeg een leeftijdscategorie in. 
  • Demografischegegevens – Waaronder burgerlijke staat, opleiding en geslacht.
  • Interesses – Op basis van informatie over hobby’s en pagina’s die mensen leuk vinden.
  • Gedrag – Deel je doelgroep in op basis van welke apparaten ze gebruiken (mobiel of desktop) en wat ze op social media met hun geld doen. 
  • Connecties – Bepaal je doelgroep op basis van de connecties met leden. 

Extra opties voor nog effectievere advertenties 

Bovenstaande opties bieden al een groot scala aan manieren om de Facebook advertenties te targetten. Facebook gaat echter nog een stapje verder. Je kunt namelijk ook kiezen voor aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen.

Aangepaste doelgroepen

Via Custom audiences kun je ook post zichtbaar maken voor doelgroepen die je al in je eigen bestand hebt. Ga hiervoor naar Custom audiences in Meta Business Suite. Je kunt onder andere je eigen gegevensbestanden uploaden waaronder lijsten met e-mailadressen en telefoonnummers. Andere manieren om custom audiences te maken is met gegevens vanuit je eigen website of via het programma dat je nieuwsbrieven verstuurd zoals MailChimp. 

Vergelijkbare doelgroepen

Je kunt ook doelgroepen uitkiezen die vergelijkbaar zijn met je eerder ingevoerde doelgroepen of de mensen die je pagina eerder bezocht hebben. Dit zijn waarschijnlijk mensen die ook interesse hebben in je pagina en mogelijk in de producten en diensten die je aanbiedt. 

Stap 3. Maak Facebook advertenties 

De tweede stap is het maken van Facebook advertenties. Een advertentie lijkt heel veel op een gewone posts en heeft ook een afbeelding en een tekst. Zowel de tekst als de afbeelding moeten kloppen. Dat wil zeggen dat de afbeelding van zeer hoge kwaliteit moet zijn en dat de tekst de juiste boodschap overdraagt. 

De afbeelding moet ervoor zorgen dat de aandacht van mensen getrokken wordt en met de juiste tekst kun je je doelen behalen. 

Tips voor het maken van effectieve Facebook advertenties

Dit zijn een aantal tips om ervoor te zorgen dat je Facebook advertenties ook daadwerkelijk effect hebben. 

  • Gebruik relevante aanbiedingen – Deze moeten te maken hebben met de producten of diensten die je verkoopt. Het kan gaan om een speciale kortingscode op basis van interesses van de doelgroep, maar ook om andere aanbiedingen die je klanten aan zullen spreken.
  • Kies afbeeldingen van hoge kwaliteit – De afbeeldingen die je gebruikt moeten van zeer hoge kwaliteit zijn. Zorg dat de foto’s niet onscherp zijn of korrelig. 
  • Gebruik rechtenvrije afbeeldingen – Kies alleen voor afbeeldingen die je ook mag gebruiken. Dat moeten ofwel foto’s zijn die je zelf gemaakt hebt of foto’s die geen copyright hebben. 
  • Benoem pluspunten – Zorg dat de tekst onder de afbeelding een aantal van de belangrijkste pluspunten van het product of dienst vermeld.
  • Gebruik een call-to-action – Plaats je een advertentie op Facebook dan is het van groot belang dat de Facebook gebruiker weet wat de bedoeling is. Plaats een duidelijke instructie, een zogenaamde call-to-action (CTA). Dit kan zijn ‘koop hier’, ‘meld je aan’, ‘meer informatie’.

Stap 4. Kies de juiste plek voor reclame op Facebook 

Er zijn drie plekken waar je social media Facebook Ad geplaatst kan worden. Het gaat om de Desktop News feed, Mobile News feed en advertentie aan de rechterkant van het scherm. Welke je kiest, is afhankelijk van de doelgroep en het doel.

Ads display
Figuur 2: Ads display
  • Advertentie in de rechterkolom – Deze advertenties zullen zichtbaar zijn aan de rechterkant van het scherm als iemand de desktop versie gebruikt. Deze advertentie is alleen aan te raden als je doelgroep vooral Facebook bekijkt vanaf een computer. 
  • Desktop News Feed – Deze advertenties verschijnen tussen de gewone berichten op een desktop computer. Dit is met name nuttig voor mensen die via een computer Facebook bekijken. Deze heeft een groter bereik dan advertenties in de rechterkolom omdat het minder op een advertentie lijkt.
  • Mobile News Feed – Deze Facebook Ads verschijnen tussen gewone berichten op je mobiele news feed. Dit is een van de meest effectieve Facebook advertenties omdat steeds meer mensen Facebook via hun mobiel gebruiken. Bovendien lijkt deze post het meest op een gewone post. 

Stap 5. Bepaal de campagnestructuur 

Maak je een Facebook campagne die zich richt op het vinden van potentiële klanten dan is het nodig om een campagnestructuur te bepalen. Die bestaat uit drie lagen, te weten de campagne, advertentieset en de Facebook advertenties. Dit zijn de verschillende lagen uitgelegd:

  1. De campagne – Het start allemaal met het maken van een campagne. Een nieuwe campagne is het overkoepelende geheel voor je advertentiesets en advertenties. Voor elke nieuwe campagne bepaal je een doelstelling. Dit helpt je om de doelstellingen uiteindelijk ook te meten.
  2. Advertentieset – Binnen de campagne maak je advertentiesets. Dit zijn sets van individuele advertenties. Door het maken van sets kan Facebook beter bepalen welke advertenties wel en niet werken. Bovendien kun je per doelgroep je budget vaststellen.
  3. Advertenties – Maak verschillende advertenties die voldoende gevarieerd zijn. Dit geeft je de kans om een goed beeld te krijgen van welke advertenties wel en niet effectief zijn. 

Wat kosten advertenties op Facebook?

Adverteren op Facebook kost geld, maar het is verbazingwekkend goedkoop als je dat vergelijkt met andere marketingmethoden. Bovendien is adverteren op Facebook zeer specifiek getarget waardoor de prijs per advertentie relatief laag is. Er zijn een aantal manieren waarop je je budget kunt verdelen. Dit zijn de verschillende opties:

  • Betaal per klik
  • Betaal per 1000 vertoningen
  • Betaal per verwachtte actie 
  • Betaal na 1000 vertoningen
  • Betaal per conversie 

Wat de prijs per actie is, hangt af van een aantal factoren. Voordat je een optie kiest zie je de prijs op het scherm staan. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat deze vorm van adverteren je meer geld kost dan je voor ogen had. Je kunt namelijk zelf je budget instellen. Als de kosten de limiet bereiken zal de campagne stoppen.

Tip voor het kiezen van de beste Facebook advertentie

Wil je meer naamsbekendheid dan raden we aan om te betalen per 1000 vertoningen. Wil je met je campagne aanzetten tot actie dan raden we aan om te kiezen voor betalen per klik, betalen per 1000 vertoningen of betalen per conversie. 

Stap 6. Analyseren en Facebook advertentie aanpassen

Het mooie aan online marketing is dat alle data opgeslagen wordt. Hoe groot het bereik is, wat het aantal weergaven zijn, maar ook wat de conversie is, het is allemaal zichtbaar. Dit helpt je om je advertentiecampagnes voor de toekomst bij te stellen en nog effectiever te maken. 

Voor de statistieken rondom je Facebook advertenties ga je naar Advertentiebeheer en Rapporteren. Je kunt hier de data ook filteren, zodat je alleen de zaken te zien krijgt die jij nodig hebt om je Facebook advertenties in de toekomst te verbeteren. 

Extra tips voor een nog beter bereik Facebook advertentie

Je hebt nu alle informatie in handen om een effectieve Facebook campagne te maken. We willen je graag ook nog wat expert tips meegeven om je doel sneller te behalen. 

Tip 1. Neem je doelgroep serieus

De tijd dat je je doelgroep kon lokken met valse kenmerken en overdreven promotionele teksten is voorbij. Als je doelgroep het idee heeft dat je ze een lokkertje voor wil houden zullen ze razendsnel naar de concurrent gaan. Wees eerlijk over wat je product of dienst kan doen en beantwoord de vragen die je doelgroep echt heeft.

Tip 2. Zorg voor een soepele klantreis 

Zorg dat je potentiële klant vloeiend door het aankoopstadium heen gaat. Dat wil onder andere zeggen dat je klant precies weet wat ze moeten doen om tot een aankoop over te gaan. Het wil ook zeggen dat je ze niet moet overspoelen met pop-up advertenties, maar ze moeten wel makkelijk tot aankoop kunnen overgaan.  

Tip 3. Zorg voor FOMO 

Fear Of Missing Out (FOMO) kan je helpen om je klanten tot aankoop over te laten gaan. Door een tijdelijke actie te promoten bij potentiële klanten die klaar zijn om tot aankoop over te gaan kun je ze over de streep trekken. Zorg dat de FOMO-actie ook daadwerkelijk stopt op het moment dat je aangeeft. Ook hiervoor geldt dat je klant serieus genomen wil worden. 

Tip 4. Vraag echte klanten om hulp 

Als bedrijf kun je hele mooie verhalen vertellen over je product, je dienst en je bedrijf, maar nieuwe klanten hebben meer aan echte ervaringen. Vraag klanten om recensies en ervaringen achter te laten en vraag toestemming om die ook te gebruiken voor promotionele doeleinden.  

Conclusie: Met Facebook advertenties concurrenten voorblijven

Adverteren op Facebook is een hele effectieve methode van adverteren. Door goed na te denken over de doelgroep van het bedrijf, het doel, de gebruikers zelf en het soort advertenties dat je plaatst, kun je de advertenties nog effectiever maken.

Voor adverteerders is Facebook een zeer goed medium om meer betrokkenheid en merkbekendheid te krijgen in een hele korte tijd. Omdat Facebook het mogelijk maakt om zeer specifiek te targetten is het een van de meest kostenefficiënte methodes om de aandacht voor je bedrijf te vergroten. 

Daarnaast heeft een nieuwe campagne op Facebook ook als voordeel dat het in korte tijd het organisch bereik een boost zal geven. Mocht je het als bedrijf toch moeilijk vinden om de juiste foto post te maken om betrokkenheid te vergroten dan is een tip om het maken van en nieuwe campagne voor meer merkbekendheid uit te besteden aan bijvoorbeeld een online marketing bureau in Amsterdam. Je kunt hiervoor de juiste optie vinden op Sortlist

Veelgestelde vragen over een betaalde advertentie Facebook

Tot slot hebben we nog het antwoord op veelgestelde vragen over adverteren, gebruikers en de kosten. 

Hoe werken advertenties op Facebook?

Adverteren op Facebook is vrij eenvoudig. Bepaal allereerst je doel. Wil je meer merkbekendheid, betrokkenheid of een klik op je website? Vervolgens bepaal je het soort advertentie en maak je een pakkend bericht op basis van interesses van je doelgroep

Wat kost adverteren op Facebook?

Adverteren op Facebook kost minder dan je waarschijnlijk denkt. Je bepaalt zelf je budget en hoe dat gebruikt wordt. De kosten voor adverteerders worden bepaald op basis van de advertentievorm die je kiest, maar ook de populariteit van een bepaald keyword. Is het bedrag voor adverteren bereikt dan zal de campagne voor je gebruikers stopgezet worden.

Hoeveel btw op Facebook advertenties?

Omdat Facebook een internationaal bedrijf is, wordt over de kosten van adverteren op Facebook geen btw gerekend. 

Zijn Meta advertenties hetzelfde als Facebook advertenties?

Facebook advertenties zijn Meta advertenties. Het verschil is dat Facebook advertenties alleen op Facebook worden geplaatst. Meta advertenties kunnen ook op Instagram worden geplaatst. Welke je kiest, is afhankelijk van je budget, doel en gebruikers. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email