Google Mijn Bedrijf: De weg naar lokale klantbetrokkenheid
Sortlist Insights

Google Mijn Bedrijf: De weg naar lokale klantbetrokkenheid

5,00/5(1)

Trek de aandacht op Google met een kosteloos bedrijfsprofiel –  Elk bedrijf wil meer leads en meer klanten, toch worden sommige manieren nog te vaak over het hoofd gezien. Zo ook Google Mijn Bedrijf. Dat is zonde want Google is waar het voor veel nieuwe klanten vaak begint. Dit is waar ze hun zoekopdracht invoeren en een eerste indruk krijgen van een bedrijf. 

Als een bedrijf een gebrekkig profiel heeft, is dat een groot minpunt. Het directe resultaat is dat de potentiële klant naar de concurrent gaat. Mensen kiezen n 70% van de gevallen een bedrijf met een compleet Google bedrijfsprofiel. Lees alles over Google Mijn Bedrijf, waarom het een belangrijke marketingtool is en wat bedrijven kunnen doen om hun bedrijfsprofiel te optimaliseren. 

Key Takeaways:

  • Gratis online zichtbaarheid omdat Google ondernemers Google Mijn Bedrijf kosteloos laat gebruiken. 
  • Verbeter de klantbetrokkenheid door via Google Mijn Bedrijf contact te onderhouden en relevante updates te delen met de klant. 
  • Vergroot de lokale vindbaarheid door een nauwkeurige vermelding op Google Maps en in Google Zoeken. 
  • Ontdek de 6 stappen naar optimalisatie van het Google bedrijfsprofiel. Dit helpt om online zichtbaarder te worden en een goede reputatie op te bouwen. 

Wat is Google Mijn Bedrijf en wat is het belang ervan?

Google Mijn Bedrijf is het bedrijfsprofiel dat mensen zien na het invoeren van een zoekvraag in deze zoekmachine. Wie op zoek gaat naar een bakker in Amsterdam zal op de zoekpagina meerdere Google-bedrijfsprofielen van bakkers in Amsterdam zien. Mensen kunnen in één oogopslag zien om welke bakker het gaat, hoe ze beoordeeld worden en waar ze gevestigd zijn. Door op de bedrijfsnaam te klikken zien ze nog meer informatie.

Ondernemers die deze informatie invoeren hebben een voorsprong op de concurrent. Het is als het ware een visitekaartje voor het bedrijf, inclusief Google reviews die mensen kunnen raadplegen. Het bedrijfsprofiel kan zowel in Google Zoeken, Google Shopping als Google Maps getoond worden. Een groot voordeel is dat Google Mijn Bedrijf ook nog eens gratis is. 

Het belang van een compleet Google bedrijfsprofiel

Het invoeren van bedrijfsinformatie op Google Mijn Bedrijf is een goede manier om onder de aandacht te komen bij de klanten. Het is zowel van belang voor mensen die de onderneming al kennen als nieuwe klanten. Een klant die even snel wat informatie op wil zoeken over de onderneming moet hier makkelijk toegang toe krijgen. Wie naar zijn favoriete restaurant wil heeft er veel baat bij als dat restaurant, het menu en de openingstijden op deze zoekmachine staan.

Voor potentiële klanten is het een visitekaartje dat laat zien wat voor bedrijf het is en hoe het beoordeeld wordt. Dankzij Google reviews bouwen organisaties een goede reputatie op die de klanten kan overtuigen om voor hun te kiezen. 

Tot slot is een goed Google Mijn Bedrijf profiel belangrijk om de vindbaarheid op deze zoekmachine te vergroten. Door de juiste keywords te gebruiken wordt de SEO (Search Engine Optimization) van het profiel verbeterd en zal de organisatie hoger in de zoekresultaten komen. 

Informatie die zichtbaar is voor anderen op Google Mijn Bedrijf

Het is goed om te weten welke informatie voor potentiële klanten zichtbaar is als ze op Google zoeken. Als organisatie is het noodzakelijk om al deze informatie in te voeren om de  klanten een volledig beeld te geven van de organisatie en sneller gevonden te worden in de lokale zoekresultaten. In deze fase is het van belang om mensen geen reden te geven om naar de concurrent te gaan. 

Als mensen een zoekopdracht invoeren zullen ze een aantal aanbevolen organisaties zien. Er is informatie die ze direct zullen zien en informatie die ze pas zien als ze op de naam klikken.

Google mijn bedrijf SERP
Bron: Vind Mij Online

Dit is de informatie die mensen op Google direct zien:

  • Naam van het bedrijf
  • Rating van het bedrijf inclusief aantal Google reviews
  • Soort bedrijf
  • Straatnaam en huisnummer
  • Openingstijden
  • Of het mogelijk is om af te halen, bezorgen etc.
  • Foto van de locatie

Wie op de organisatie klikt zal nog meer informatie te zien krijgen. Dat wil zeggen, alle informatie die is opgegeven. Heeft Google de informatie niet dan kan er ook niets getoond worden. De kans is hierdoor groot dat mensen afhaken. 


Dit is de extra informatie die mensen op Google te zien kunnen krijgen:

  • Website en links naar social media
  • Route
  • Telefoonnummers
  • Volledige adresgegevens
  • Openingstijden
  • Prijsklasse 
  • Aangeboden diensten
  • Reviews 
  • Vragen en antwoorden
  • Populaire tijden

Hoe beheer ik mijn bedrijf op Google?

De meeste organisaties zijn te vinden op Google, ook als de eigenaar geen Google Mijn Bedrijf profiel heeft aangemaakt. Google maakt die zelf aan op basis van online informatie, openbare bronnen en gegevens van de Kamer van Koophandel. Als ondernemer is het van belang om zelf invloed uit te oefenen op de gegevens die in het Google bedrijfsprofiel worden vermeld. Wie dat niet doet zal afhankelijk zijn van wat Google goede informatie vindt om te plaatsen. 

Stappenplan om het Google Mijn Bedrijf profiel te beheren

Om Google Mijn bedrijf te kunnen beheren is het noodzakelijk om een Google-account aan te maken en het bedrijfsprofiel te claimen. Dit zijn de stappen die doorlopen moeten worden.

Stap 1. Maak een Google-account aan 

De meeste mensen hebben al een Google-account, is dat nog niet het geval maak er dan een aan via de website van Google. Het is aan te raden om hiervoor geen persoonlijk account, maar een bedrijfsaccount te gebruiken.  

Stap 2. Claim het Google bedrijfsprofiel 

Ga naar het bedrijfsprofiel op Google en voer de naam van de onderneming in. Als het bedrijfsnaam al vermeld wordt op Google zal het hier getoond worden. Klik vervolgens op de naam van het bedrijf waarvan je de eigenaar of beheerder wil worden door te klikken op ´Dit bedrijf claimen´ gevolgd door ´ik ben eigenaar of beheerder van dit bedrijf´. 

Kies uit een van de verificatiemethodes om door te gaan. Verificatie is mogelijk via telefoon, sms, e-mail of video. Soms zijn meerdere verificatiemethodes nodig. Het kan tot 5 werkdagen duren voordat de verificatie wordt goedgekeurd. Het beheren van de vermelding in Google zoeken en maps kan ook door meerdere mensen gedaan worden. 

Voer op het dashboard in wie recht hebben om het account te beheren. Hierin is het aangeven van specifieke verantwoordelijkheden ook mogelijk. Voeg bijvoorbeeld in wie het beheer heeft over het reageren op klanten en consumenten en wie gegevens zoals het telefoonnummer kan wijzigen en beheren. 

Stap 3. Bewerk de informatie in het bedrijfsprofiel 

Ga naar het Google bedrijfsprofiel en kies voor ´Profiel bewerken´. Hier kan alle nodige informatie toegevoegd worden zoals de openingstijden, de producten die geleverd worden en de locatie. Na het bewerken van de informatie moet op ´Opslaan´ geklikt worden. Controleer de gegevens regelmatig en zorg dat informatie over producten, openingstijden en andere zaken altijd up to date is voor Google zoeken en maps. 

Google mijn bedrijf dashboard
Bron: Marketence

Wat kost Google Mijn Bedrijf? 

Het aanmaken en beheren van Google Mijn Bedrijf is volledig gratis. Google stelt deze profielen gratis beschikbaar om ervoor te zorgen dat Google zoveel mogelijk correcte informatie over organisaties kan verstrekken. Als onderneming is het een gratis marketingmethode die niet over het hoofd gezien mag worden.  

Het belang van het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf 

Er zijn verschillende redenen te noemen waarom het optimaliseren van het bedrijfsprofiel zo belangrijk is. Een van de belangrijkste punten is dat een vestiging met een compleet Google Mijn Bedrijf profiel veel meer opvalt dan andere bedrijven. 

In een wereld waarin genoeg concurrentie is kan die extra zichtbaarheid het verschil maken tussen wel of niet gekozen worden. Een andere belangrijke reden is dat een Google bedrijfsprofiel dat geoptimaliseerd is eerder bovenaan de lokale resultaten op Google zal staan dan andere bedrijven. Dit zijn alle redenen om te optimaliseren voor Google Mijn Bedrijf:

Maak een goede eerste indruk bij de klanten

De klanten is op zoek naar een organisatie waar ze een dienst of product kunnen kopen. Ze kiezen hiervoor het liefst een betrouwbare aanbieder van services en producten. Door een zeer compleet Google-profiel te creëren geeft dat een goede eerste indruk. Als bedrijf kun je invloed uitoefenen op de weergegeven kenmerken en wijzigingen doorvoeren in de vermelding. Dit zorgt voor een verdere verbetering van het beeld bij de klant. 

Verbeter de SEO ranking

Door het Google Mijn Bedrijf profiel volledig in te vullen vanuit het dashboard zal de vermelding hoger in de zoekresultaten eindigen. Het doel is om als eerste in de zoekresultaten te verschijnen, dat kan alleen als de klant alle nodige informatie terugvindt in het profiel.

Wordt beter gevonden op Google Maps

Bedrijven met een fysieke locatie waar potentiële klanten langskomen moeten gevonden kunnen worden. De standaard daarvoor is Maps.

Direct contact met de klant 

Google Mijn bedrijf geeft de mogelijkheid om berichten aan potentiële klanten te sturen en berichten te ontvangen. Die berichten kunnen direct naar een telefoon of e-mail worden verstuurd. Dit houdt de lijntjes kort en verbetert de klantervaring. Het maakt de weg vrij om klanten beter te adviseren en te reageren op reacties op het product. 

Toon Google reviews

Google Mijn Bedrijf geeft potentiële klanten de kans om Google reviews achter te laten en te zien. Dat geeft de potentiële klant direct een goed beeld van hoe het bedrijf door anderen gewaardeerd wordt. Het laat zien welke producten en services de onderneming aanbiedt en of die aan de wensen van klanten voldoen. 

Google reviews
Bron: Webzeker Webdesign

Google Mijn Bedrijf optimaliseren kan profijt opleveren op vele vlakken. Als onderneming is het slim om deze kans op het verbeteren van de vindbaarheid en naam niet voorbij te laten gaan. Het kost niet zoveel tijd om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren en bij te houden, maar het bedrijf kan oneindig van de extra zichtbaarheid profiteren. En nogmaals, het is gratis!

Google Mijn Bedrijf optimaliseren in 6 simpele stappen

Google Mijn Bedrijf is veel meer dan een simpele vermelding van de bedrijfsnaam op het internet. Het is een belangrijke tool om meer op te vallen bij de klanten, hoger te eindigen in Google en een goede reputatie op te bouwen. Dit kan alleen bereikt worden door het Google Mijn Bedrijf profiel te optimaliseren vanuit het dashboard. Dit zijn de eenvoudige stappen voor optimalisatie van Google Mijn Bedrijf. 

Stap 1. Voer alle gegevens van het bedrijf in

De eerste van de 6 eenvoudige stappen om het Google Mijn Bedrijf profiel te optimaliseren is het invoeren van alle gegevens via het dashboard. Denk hierbij aan de juiste bedrijfsnaam, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres, website en openingstijden. 

Voer ook een beschrijving in van het bedrijf van maximaal 750 woorden. Maak in deze tekst kort maar krachtig duidelijk wat het bedrijf is en wat voor producten of diensten aangeboden worden. Laat daarbij zien wat het bedrijf uniek maakt en wat de vermelding toe kan voegen voor klanten. 

Probeer in de vermelding keywords te gebruiken waar de klanten op zullen zoeken. Denk aan de naam en kenmerken van het product, maar ook andere informatie waar consumentem op zoeken. Dat verbetert de SEO van het profiel en zal helpen het profiel hoger in de zoekresultaten te laten eindigen. 

Het is voor klanten en consumenten van belang om informatie over het product regelmatig een update te geven. Updaten en wijzigen zal ervoor zorgen dat klanten positiever reageren op de vermelding. Vergeet ook niet om wijzigingen in de vermelding toe te voegen en in posts de klanten te adviseren. Denk hierbij aan wijzigingen in de handleiding of een product update. 

Zoekwoorden vinden

Er zijn verschillende manieren om te bepalen welke zoekwoorden het beste ingevoerd kunnen worden. Er zijn verschillende gratis tools die kunnen helpen om de belangrijkste keywords te achterhalen. Beter is het om Google Analytics hiervoor te gebruiken. Dit is een tool van Google die in principe is ontwikkeld om keywords te vinden om in Google Ads te gebruiken om advertenties op te stellen. 

Het maken van advertenties voor Google is sowieso geen slecht idee, maar dat is iets voor meer uitgebreide online marketing. Deze zoekwoorden uit Google Ads voor advertenties kunnen ook gebruikt worden voor het Google Mijn Bedrijf profiel.

Stap 2. Voer foto’s in van het bedrijf en de diensten of producten

De volgende stap is het invoeren van foto´s. Mensen zijn zeer visueel ingesteld, het helpt dan ook om een aantal goede foto’s te plaatsen. Kies hierbij voor verschillende foto’s van onder andere het de voorgevel van het bedrijf, de binnenkant, het team en de producten. Dit geeft een goede indruk van wat de klant kan verwachten. Zorg voor foto’s van zeer goede kwaliteit die duidelijk en helder zijn. Daarbij is het belangrijk om de belangrijkste kenmerken van het product goed aan de klanten te tonen.  

Stap 3. Zorg dat Google Maps zoeken correct is ingevoerd voor de beste lokale zoekresultaten

De volgende stap van 6 eenvoudige stappen om het profiel te optimaliseren is het invoeren en beheren van belangrijke informatie over de vestiging voor maps. Klanten moeten weten waar het bedrijf gevestigd is, zodat ze het makkelijk kunnen vinden. 

Als iemand kan kiezen uit een kapper met een duidelijke Google Maps vermelding of een kapper zonder Maps vermelding, of een maps locatie die niet up to date is dan is de keuze snel gemaakt. Controleer of de vestiging goed is ingevoerd en check ook of er geen dubbele vermeldingen zijn. 

Heeft het bedrijf meerdere locaties dan kunnen die eenvoudig ingevoerd worden. Het is daarvoor van belang om in het account een groep aan te maken. Binnen de groep kunnen meerdere locaties toegevoegd worden. Dit kan door te klikken op ´Locatie´ toevoegen. Door meerdere locaties in een groep op te nemen is het makkelijker om ze te beheren. 

Stap 4. Voeg bedrijfsspecifieke informatie toe

Via Google Mijn Bedrijf is het mogelijk om een groot aantal zaken in te voeren. Verschillende categorieën hebben de mogelijkheid om extra informatie toe te voegen. Is de primaire categorie een hotel dan is het mogelijk om meer informatie over inchecken, uitchecken, voorzieningen, services, het aantal sterren en diensten toevoegen. Een restaurant kan het menu uploaden en het is mogelijk om mensen de kans te geven een reservering te maken. 

Stap 5. Reageer op berichten van potentiële klanten en reviews 

Het is een heel goed teken dat klanten Google reviews achterlaten. Het is een sterk middel om anderen te overtuigen om voor het bedrijf te kiezen. Als organisatie is het noodzakelijk om op alle berichten te reageren. Reageer hierop en laat zien dat het bedrijf betrokken is. Door te reageren zullen ook andere klanten aangespoord worden om een Google review achter te laten. 

Omgaan met negatieve reviews 

Ook als een review over producten of diensten minder positief is kan professioneel reageren een krachtig middel zijn. Het is aan te raden om de negatieve review altijd positief te benaderen. 

Erken het gevoel dat de klant heeft en geef aan de feedback mee te nemen voor de toekomst. Mocht de klant een probleem hebben dat nog opgelost kan worden dan is het slim om aan te geven een oplossing te zoeken. Kies nooit voor de aanval, dit kan negatieve gevolgen hebben voor de reputatie van het bedrijf. 

Vraag om Google reviews

Als het bedrijf nog geen reviews heeft is het aan te raden om hiernaar te vragen bij de huidige klanten. Om het de klanten makkelijker te maken een review achter te laten is het mogelijk een link te sturen. Deze link is te vinden Op de homepage van Google Mijn Bedrijf onder ‘ vraag om review’. Verstuur de link via e-mail of publiceer op social media zodat iedereen de link makkelijk kan vinden.  

Stap 6. Schrijf Google posts 

Sinds korte tijd is het mogelijk om via Google Mijn Bedrijf Google Posts te plaatsen. Posts zijns een interessante manier om nog meer aandacht te genereren voor de organisatie. Een Google Post is een kort bericht dat onder de Google zoekresultaatmelding weergegeven zal worden. 

Het is mogelijk om Google Posts te gebruiken om bijvoorbeeld een evenement of aanbieding aan te kondigen. Als bedrijf kun je met posts ook aan de gebruikers laten zien wie het personeel is en aangeven waar ze de locatie kunnen bezoeken of meer kunnen leren over de services en producten die het bedrijf aanbiedt. Daarnaast is het een manier om een uitgebreide review van een klant te plaatsen, een nieuwe dienst aan te kondigen of nieuwe openingstijden bekend te maken. 

Tools voor Google Mijn Bedrijf optimalisatie 

Conclusie: Optimaliseer Google Mijn Bedrijf en val op bij de klanten

Als ondernemer is online zichtbaarheid erg belangrijk. De consument haalt zijn of haar informatie steeds vaker van het wereldwijde web. Als organisatie is het dan ook van cruciaal belang om op de juiste plekken gevonden te worden en alle online marketingkanalen te benutten. Zeker de kanalen waar ondernemers gratis gebruik van kunnen maken en extra zichtbaarheid aan over kunnen houden. Geen gebruikmaken van een Google bedrijfsprofiel zou dan ook zonde zijn. 

In het bedrijfsprofiel op Google kan de ondernemer alle informatie kwijt waar de klant mogelijk op zal zoeken. Daarnaast is het mogelijk om SEO zoekwoorden te gebruiken. Hoe completer het profiel en hoe beter geoptimaliseerd voor SEO des te groter de kans dat een bedrijf hoog in de zoekresultaten komt.

Een goed Google bedrijfsprofiel zal de klant het gevoel geven dat ze met een professioneel bedrijf te maken hebben. Zeker als het profiel de nodige positieve Google reviews heeft. Voor bedrijven is het zonder om deze mogelijkheid om online zichtbaar te worden niet te benutten.

Het invoeren van de gegevens is vrij eenvoudig. Wie zelf geen tijd of de juiste kennis heeft om het profiel te optimaliseren of Google Posts te schrijven kan hiervoor een professional inhuren. Neem hiervoor eens een kijkje op Sortlist, hier zijn experts te vinden op het gebied van SEO-optimalisatie voor Google. 

De 8 meest gestelde vragen over Google Mijn Bedrijf

Dit zijn de 8 meest gestelde vragen die werden gesteld over Google Mijn Bedrijf. Vindt hier het antwoord. 

Hoe log ik in op Google Mijn Bedrijf?

Als het bedrijf het bedrijfsprofiel nog niet geclaimd heeft, is het nodig om via Google Bedrijfsprofiel de bedrijfsnaam eerst te claimen. Hiervoor is een Google-account nodig. Nadat vastgesteld is dat het bedrijf daadwerkelijk in bezit of beheer is van iemand is het mogelijk om via het Google-account in te loggen.

Verschijnt het profiel direct in Google Maps?

Als het Google Bedrijfsprofiel eenmaal aangemaakt is zal het ook verschijnen in Google Maps zoeken. Daarvoor is het erg belangrijk om de juiste locatiegegevens in te voeren en die ook te controleren. Als het bedrijf op de verkeerder plek zichtbaar is kan dat potentiële klanten kosten. 

Is Google Mijn Bedrijf gratis?

De services Google Mijn Bedrijf is volledig gratis. Google zelf heeft er namelijk baat bij dat bedrijven beter zichtbaar zijn. Voor het bedrijf is het een marketingtool die dan ook eigenlijk niet vergeten mag worden.

Kan ik Google Mijn Bedrijf verwijderen?

Stopt een bedrijf met bestaan dan kan het niet zomaar verwijderd worden. Het is wel mogelijk om aan te geven dat het bedrijf gesloten is, maar het zal altijd zichtbaar blijven. 

Kunnen anderen mijn Google Mijn Bedrijf aanpassen?

In principe kunnen anderen het bedrijfsprofiel in Google Mijn Bedrijf niet zomaar zelf aanpassen. Alleen een eigenaar of beheerder die is geverifieerd kan direct aanpassingen maken. Het is wel mogelijk om als externe partij een bewerking voor te stellen. Google zal die vervolgens wel of niet goedkeuren. Als een bedrijf het hier niet mee eens is kan aangevraagd worden de informatie te verwijderen of aan te passen. 

Kan ik slechte reviews op Google Mijn Bedrijf verwijderen?

Slechte reviews op Google Mijn Bedrijf kunnen niet zomaar verwijderd worden. Alleen reviews die niet aan de richtlijnen van Google voldoen kunnen weggehaald worden. Dat is het geval als het gaat om haatdragende reviews, spam of slechte reviews van concurrenten. 

Wat als ik mijn inloggegevens van Google Mijn Bedrijf kwijt ben?

Als niet meer bekend is welke inloggegevens voor Google Mijn Bedrijf gebruikt worden kunnen de gegevens via https://accounts.google.com/signin/recovery aangevraagd. Hiervoor is het herstelmailadres of gekoppelde telefoonnummer nodig.

Wat is Google Posts?

Google Posts zijn berichten die een bedrijf zelf onder het Google Mijn bedrijf profiel kan plaatsen. Het zijn korte berichten om mededelingen te doen of aanvullende informatie te geven. Deze helpen om de klant nog beter te informeren en helpen bij de online zichtbaarheid van het bedrijf.

Hoe kan ik een Google Mijn Bedrijf beheerder toevoegen?

Een extra beheerder toevoegen kan vanuit de instellingen in het bedrijfsprofiel. Kies voor ‘mensen en toegang’ en klik op ‘ Toevoegen’. Voer vervolgens het e-mailadres in en de rol. Het is mogelijk om te kiezen uit eigenaar of beheerder. Eigenaren kunnen nieuwe gebruikers toevoegen en verwijderen, beheerders kunnen alleen zichzelf uitsluiten. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email