De complete gids over merk strategie in 2024
Branding

De complete gids over merk strategie in 2024

5,00/5(1)

Wist je dat je 7 seconden hebt om een ​​goede eerste indruk te maken? Het is zo’n korte tijd, je moet er het beste van maken. Je moet verbinding kunnen maken met je publiek en hen kunnen verleiden meer te leren of actie te ondernemen. Dit kan alleen als je werkt vanuit een merk strategie.

Zie het als een leidraad waarmee u uw bedrijf kunt onderscheiden van de rest en de loyaliteit kunt bereiken die we allemaal zoeken bij onze tevreden klanten.

In dit artikel zullen we het concept van merkstrategie en de verschillende elementen ervan onderzoeken. Allemaal vergezeld van bruikbare tips om het proces van het maken ervan te vergemakkelijken.

Laten we beginnen!

Wat wordt bedoeld met branding – definitie en betekenis 

Als het om merken gaat, is het belangrijk dat we een paar minuten de tijd nemen om twee concepten te bespreken:

  • Merk strategie
  • Branding

Er bestaat vaak veel verwarring tussen de twee.

Branding verwijst naar het proces van het creëren van de merkidentiteit van uw bedrijf. Het omvat het definiëren van:

  • Logo
  • Visuele ontwerpen
  • Toon van stem
  • En alle andere materialen waarmee consumenten uw bedrijf, producten en diensten kunnen identificeren.

Terwijl de branding strategie het raamwerk of de routekaart creëert voor het ontwikkelen van de branding van uw bedrijf. Hierin staat hoe uw bedrijf zich in bepaalde situaties zal gedragen. En het omvat verschillende elementen, waaronder het doel van het merk, waarden, persoonlijkheid en stem.

In dit artikel helpen we u bij het opstellen van deze routekaart, zodat uw bedrijf kan beginnen met het bouwen van een sterk merk en kan profiteren van de vele voordelen die daarmee gepaard gaan.

De rol van branding bij het opbouwen van merkidentiteit en -perceptie in marketing

Een van de eerste dingen die u moet begrijpen, is dat uw merkidentiteit uw bedrijf kan maken of breken. Het is verantwoordelijk voor het beïnvloeden van de manier waarop uw potentiële klanten u en hun besluitvormingsproces waarnemen.

Maar waarom gebeurt dit? Simpel gezegd: het is meer dan alleen een logo of een pakkende slogan. Het omvat alle verschillende elementen (visueel, verbaal, ervaringsgericht) die rond de klantervaring draaien. Elk van hen zal emoties helpen oproepen die hun beslissing zullen beïnvloeden.

Woorden, kleuren, het bevorderen van een gevoel van verbondenheid en interacties met uw brand spelen een sleutelrol in dit proces door gevoelens, emoties en ervaringen uit het verleden op te roepen.

Het belang van merkstrategie

Waarom zou uw bedrijf tijd en middelen investeren in een merkstrategie? Is het echt de moeite waard? Wat maakt het uit?

Meer dan 80% van de consumenten zegt dat ze een merk moeten vertrouwen voordat ze zelfs maar overwegen een van zijn producten te kopen. Dus hoe zorg je ervoor dat ze je vertrouwen als je niet consistent bent in wat je communiceert of hoe je het communiceert?

Laten we de verschillende redenen eens nader bekijken waarom u geen minuut langer zonder merkstrategie kunt.

Waarom is Brand strategie cruciaal voor bedrijven?

Er zijn veel verschillende redenen waarom uw bedrijf met een merkstrategie moet werken. Als u het eenmaal implementeert, zult u waarschijnlijk zelfs nog meer redenen vinden dan de redenen die hier worden vermeld:

  1. Helpt uw ​​bedrijf te onderscheiden van anderen in uw branche en zorgt ervoor dat u opvalt op de markt.
  2. Bouwt vertrouwen en loyaliteit op. De manier waarop u communiceert en de consistentie van uw berichten kunnen alleen maar bijdragen aan het opbouwen van langdurige relaties.
  3. Inspireert mond-tot-mondreclame.
  4. Communiceert de waarde van uw producten en diensten.
  5. Vergroot de merkbekendheid en bouwt merkherkenning op.
  6. Helpt uw ​​bedrijf te laten groeien.
  7. Stroomlijnt uw marketingcampagnes.

Met andere woorden: de kleuren die u kiest, de woorden die u gebruikt en de emoties die u oproept zijn allemaal belangrijk in het proces van het aantrekken van nieuwe mensen voor uw producten en diensten.

Een goed gedefinieerde merkstrategie kan de besluitvorming sturen en groei stimuleren

Beschouw uw merkstrategie als uw Noordster. Het beantwoordt uw vragen over wat u nu moet doen en wat u niet moet doen.

Elke goede merkstrategie is gebaseerd op diepgaand marktonderzoek. Het helpt u te begrijpen hoe u uw inspanningen kunt sturen, doelen kunt stellen en zelfs de voortgang kunt volgen. Dit maakt het gemakkelijker voor u om beslissingen te nemen en uiteindelijk uw merkloyaliteit te verbeteren.

Elementen van een sterke merkstrategie

We hebben het al eerder gezegd: er zijn verschillende elementen waaruit een sterk merk bestaat. Laten we eens nader bekijken wat ze zijn, maar onthoud dat je er altijd mee moet werken.

Belangrijke componenten van een sterke merkstrategie

Zodra u klaar bent om een ​​sterke brand te creëren, moet u tijd, middelen en creativiteit besteden aan het schrijven van de verschillende componenten die uw brand zullen opbouwen.

De belangrijkste kenmerken van een sterk merk strategie

Laten we ze allemaal eens nader bekijken:

  1. Doel: Concentreer u op het beantwoorden van de vraag: “Waarom bestaat uw merk?” Wat het antwoord ook is, het moet de afstemming weerspiegelen tussen de behoeften van uw klanten en het doel van uw merk.
  2. Kernwaarden van het merk: hoe sluit uw merk aan bij de waarden van uw klanten? Deze merkwaarden moeten worden gecommuniceerd in elke boodschap en actie die uw bedrijf onderneemt. Het opstellen van uw merk positionering verklaring is de perfecte manier om iedereen in uw organisatie te herinneren aan de waarden waarnaar zij moeten werken.
  3. Stem en toon: Beschouw de stem van uw merk als de algehele persoonlijkheid; deze bepaalt de stijl en het karakter waarin het zal spreken en handelen. Toon verwijst daarentegen naar de variaties die u moet gebruiken bij het communiceren met verschillende doelgroepen of via verschillende kanalen.
  4. Visuele identiteit: Dit lijkt erg op het bovenstaande punt, maar is gewijd aan design en visuals. Het stelt de merkkleuren, typografieën en afbeeldingen vast die beter aansluiten bij uw merkpersoonlijkheid en helpen uw merk herkenbaar en gedenkwaardig te maken.
  5. Merkverhaal: Hier moet u de vraag beantwoorden: “Wat maakt uw merk anders dan de rest?” Door uw merkverhaal te creëren, kunt u een emotionele band opbouwen met uw doelgroep en uzelf onderscheiden van uw concurrenten.

Het creëren van deze elementen is slechts het startpunt van uw succesvolle merkstrategie. Ze zullen de toon zetten voor de manier waarop u uw merk presenteert en differentieert.

Bijdrage aan merkconsistentie en differentiatie

Als deze elementen goed gedefinieerd zijn, voorkom je dat je praat over onderwerpen die niet in lijn zijn met wat je merk wil communiceren, zijn waarden, zijn verhaal, enz.

Door consistent te zijn in elk woord, elke actie en elk bericht op sociale media, kunt u uw merkbekendheid en, op de lange termijn, klantloyaliteit opbouwen.

Klinkt goed, toch? Houd er rekening mee dat het niet gemakkelijk zal zijn. Elke keer dat u iets wilt doen… het kan zo klein zijn als het delen van een bericht op sociale media of zo groot als het hosten van een evenement… moet u nadenken over hoe dit aansluit bij het doel en de waarden van uw merk. U moet overwegen of het zal bijdragen aan het vergroten van de merkbekendheid, of dat het uw doelgroep in verwarring zal brengen.

Hoe u een alomvattende merkstrategie opbouwt

Tot nu toe bestond een merkstrategie vooral uit theorie. Maar hoe creëer je je eigen?

Laten we eens nader bekijken wat u moet doen.

Inzicht in uw doelgroep

Het eerste waar u zich op moet concentreren, is begrijpen wie uw doelgroep is. Dit zal u helpen tegemoet te komen aan hun behoeften en wensen, zodat u ze kunt omzetten in loyale klanten die de producten en diensten van uw merk aan anderen zullen doorverwijzen en aanbevelen.

En als u eenmaal weet wie u wilt bereiken, kunt u gemakkelijker aan de volgende stappen van uw merkstrategie werken: merkpositionering, identiteitsontwerp, messaging, beleving, enz.

Om de demografie en kenmerken van uw doelgroep te bestuderen, moet u marktonderzoek doen. Probeer de antwoorden op deze vragen te vinden:

  • Wat zijn de overtuigingen en waarden van uw doelgroep?
  • Welke merken bewonderen ze? Aan welke merken zijn ze loyaal?
  • Wat zijn hun voornaamste bezwaren tegen het wel of niet kopen van een product?
  • Hoe leren ze nieuwe producten en diensten kennen?
  • Wat zijn hun belangrijkste pijnpunten?
  • Wat zijn hun typische koopgewoonten?

Strategieën voor het uitvoeren van doelgroeponderzoek en het ontwikkelen van koperspersona’s

Er zijn verschillende manieren om gegevens te verzamelen en meer over uw doelgroep te weten te komen. Enkele van de meest voorkomende zijn

  1. Enquêtes en interviews: Zoals u zich kunt voorstellen, is het rechtstreeks aan mensen vragen een van de beste onderzoeksmethoden die u kunt gebruiken. Zorg ervoor dat u vragen stelt die u helpen gegevens te verzamelen over hun waarden, pijnpunten, doelen, motivaties, verwachtingen, enz. Kortom, u wilt meer weten over hun gedrag.
  2. Analyse- en CRM-gegevens: Door gebruik te maken van uw analyse- en CRM-gegevens heeft u toegang tot relevante informatie om de interacties die mensen met uw merk in elk kanaal hebben beter te begrijpen. Het zal u ook helpen belangrijke inzichten te ontdekken, zoals demografie, gedrag, betrokkenheid, aankoopgeschiedenis, loyaliteit, enz. Al deze datapunten vormen de basis voor het identificeren van patronen en trends in het gedrag van uw bestaande klanten.
  3. Sociale media en online beoordelingen: Door uw klanten op sociale media te monitoren en te analyseren, kunt u gegevens en inzichten verzamelen over hun meningen, gevoelens, feedback, pijnpunten, behoeften, enz.
  4. Observatie: Door de tijd te nemen om uw prospects in hun natuurlijke omgeving te observeren, krijgt u toegang tot een dieper inzicht in hun gedrag, levensstijl, cultuur en mentaliteit.

Natuurlijk zijn er andere manieren om marktonderzoek uit te voeren en uw publiek te leren kennen. Maar dit zijn degenen die het voor u gemakkelijker maken om gegevens te verzamelen. Houd er rekening mee dat het belangrijkste onderdeel van dit proces het analyseren van de gegevens is, zodat u uw koperspersona’s kunt opbouwen en segmenteren.

Merkpositionering en differentiatie

Als we het hebben over merkpositionering, bedoelen we de verklaring die u zal helpen uitleggen hoe uw merk en productaanbod verschilt van al het andere op de markt. Dit zal leiden tot een betere communicatie van uw waarde en, uiteraard, een betere manier om uw prijsstrategie te rechtvaardigen. En op de lange termijn zal het de naamsbekendheid vergroten.

Uw merkpositionering boodschap zou er ongeveer zo uit moeten zien:

“[Publiek] zal [product] kiezen om [voordelen/resultaten] te ervaren vanwege [de overtuigingen van het publiek].”

Maar om de lege plekken in te vullen, moet u eerst de antwoorden op de volgende vragen vinden:

  • Wat maakt jouw merk en producten uniek?
  • Wat zijn de onderscheidende factoren tussen uw merk en de concurrentie?
  • Hoe verhoudt uw aanbod zich tot de concurrentie?
  • Wat vinden uw klanten van uw producten en merk?

Met dit proces kunt u bepalen hoe uw merk, product of dienst zich zal onderscheiden en klanten zal overtuigen.

Strategieën om uw merk effectief te positioneren en te onderscheiden van de concurrentie

Er zijn verschillende manieren om aan de positionering van uw merk te werken. Bij Sortlist vinden we de volgende strategieën het meest effectief:

  1. Maak een merk essentie kaart: hiermee kunt u ideeën ordenen over wat uw merk voor klanten betekent. Het bestaat uit 7 componenten: eigenschappen, voordelen, persoonlijkheid, bron van autoriteit en ondersteuning, wat klanten over je zeggen, hoe ze zich daardoor voelen, merkessentie.
  2. Identificeer uw concurrenten: Met een concurrentieanalyse krijgt u een beter inzicht in wie de concurrenten zijn waarvan u de markt probeert te winnen. Het is ook de beste manier om te begrijpen wat ze aanbieden en hoe dit zich verhoudt tot uw producten en diensten, hun sterke en zwakke punten, hun marketingstrategieën en hun huidige positie op de markt.
  3. Identificeer uw unieke waardepropositie: Zodra u de concurrentieanalyse hebt uitgevoerd, zult u trends in sterke en zwakke punten ontdekken, tot het punt waarop u iets heeft dat u onderscheidt van de rest. Dit is wat u uniek maakt en het is het startpunt voor uw merkpositionering op de markt.
  4. Creëer een positionering verklaring: Zoals we al eerder zeiden, moet het een eenvoudige maar overtuigende verklaring zijn die zich richt op de belangrijkste voordelen die u uw klanten biedt.
  5. Maak een emotionele band met uw potentiële klanten en klanten: Maar wat het beste van alles werkt, is uw vermogen om een ​​emotionele band met elk van uw potentiële klanten op te bouwen voordat u ze zelfs maar iets probeert te verkopen.

Sterk merkidentiteitsontwerp

Uw merkidentiteit omvat alles wat uw bedrijf visueel vertegenwoordigt. Dit omvat het kleurenpalet, typografie, pictogrammen, afbeeldingen en fotografiestijl waarmee u werkt.

Maar u kunt niet zomaar een snelle beslissing nemen over elk van deze items. U moet de tijd nemen om te evalueren welke kleuren, typografieën en stijlen beter aansluiten bij uw merkverhaal, waarden en doelgroep. Sommige klanten zullen immers het ene product boven het andere verkiezen, simpelweg omdat ze het mooi vinden hoe het er in het schap uitziet.

Hoe je een samenhangende visuele identiteit creëert

De visuele elementen zijn verantwoordelijk voor het uitdragen van het doel en de visie van uw merk. Met dat in gedachten is het belangrijk dat u bij het nemen van beslissingen over kleuren en afbeeldingen altijd rekening houdt met de visie en missie van uw bedrijf. Elke beslissing die u neemt, moet de waarden overbrengen waar uw bedrijf voor staat.

Hier is een korte samenvatting van wat u moet doen om een ​​sterke visuele identiteit te creëren:

  1. Onderzoek uw concurrenten en let goed op hun kleurenpalet en afbeeldingen. Er is een reden waarom bedrijven in elke branche zich aan bepaalde kleuren houden. Biologische merken werken bijvoorbeeld met groen omdat het de natuur oproept.
  2. Onderzoek uw doelgroep, zodat u uw look kunt afstemmen op hun voorkeuren en iets kunt creëren dat hen aanspreekt.
  3. Houd het simpel: uw visuele identiteit moet zich aanpassen aan verschillende doeleinden, die net zo verschillend kunnen zijn als de kleine favicon van uw website tot een gigantisch reclamebord op straat.

Nadat u uw visuele elementen heeft gedefinieerd, moet u een stijlgids maken. Dit document definieert het juiste gebruik van elk element om ervoor te zorgen dat iedereen in de organisatie de visuele identiteit van uw merk correct implementeert.

Merkboodschap en communicatie

Net zoals het visuele aspect belangrijk is, is de boodschap en communicatie dat ook. Meer dan 77% van de klanten zegt zelfs dat ze eerder geneigd zijn te kopen bij een merk dat hun waarden deelt. Met andere woorden, uw berichten hebben de kracht om mensen te overtuigen om bij u te kopen, simpelweg omdat ze resoneren met uw doelgroep.

Zorg ervoor dat uw boodschap draait om uw merkpersoonlijkheid en missie, en dat deze een emotionele band biedt met uw potentiële klanten.

Het belang van consistente merkboodschappen via alle kanalen

Consistente berichtgeving via alle kanalen is de sleutel tot het vaststellen van uw merkidentiteit, het opbouwen van vertrouwen en het vergroten van de merkherinnering.

Het helpt ook om duidelijkheid en focus te brengen in elke communicatie en versterkt uw merk differentiatie.

Alsof dat nog niet genoeg is, is consistentie de sleutel tot het verbeteren van uw klantervaring, het vergroten van de effectiviteit van uw marketingstrategie en het faciliteren van uw cross-channel integratie.

Dus nu is het tijd om aan de slag te gaan met uw merkboodschap.

Tips voor het maken van overtuigende merkboodschappen die emotioneel contact maken met uw publiek

Om uw merkboodschap te creëren, raden we u ten zeerste aan deze stappen te volgen. Ze zijn ontworpen om u door dit proces te begeleiden en het resultaat zal een overtuigende boodschap zijn die is afgestemd op de behoeften van uw bedrijf en doelgroep.

U wilt dit proces starten door terug te gaan naar de missie van uw bedrijf. Zoals u zich wellicht herinnert, staat daarin wat uw organisatie nu doet, voor wie, hoe u het doet en wat het oplevert. Dit is de basis van al uw berichten.

Zodra u de missie van uw organisatie uit het hoofd heeft geleerd, wilt u doelen stellen voor uw berichtgeving. Het kan alles zijn wat u wilt of nodig heeft: meer leads genereren, meer verkeer naar uw website leiden, meer abonnees krijgen, de omzet verhogen, enz.

Natuurlijk wilt u de boodschap van uw concurrenten en uw doelgroep goed onder de loep nemen. U zult nuttige inzichten vinden die u zullen inspireren om een ​​reeks bericht richtlijnen te creëren voor elke marketingstrategie of -inspanning.

U wilt een aantal basisregels opstellen voor uw berichtgeving, waaronder de ideale toon en stem, grammatica, lettertype en creatieve voorkeuren. Vergeet niet dat ze allemaal moeten worden gemaakt rond uw bevindingen in de vorige punten. En u wilt een lijst met trefwoorden of woordgroepen toevoegen waarvan u wilt dat uw team hierop blijft terugkomen om uw zakelijke doel te versterken.

Vergeet niet dat consistentie en duidelijkheid uw beste bondgenoten zijn in dit proces.

Het opbouwen van merkwaarde en vertrouwen

Voordat we uitleggen hoe je merkmeerwaarde kunt opbouwen, vinden we het belangrijk om dit concept opnieuw te bekijken. Het verwijst naar de waargenomen kwaliteit die voortkomt uit een herkenbaar merk en reputatie. Er zijn bijvoorbeeld veel soorten meel in de supermarkt, waarschijnlijk de meeste met dezelfde ingrediënten en voedingswaarde, maar je hebt de neiging er één te kopen omdat je het merk herkent.

Merkwaarde helpt niet alleen bij de verkoopprestaties, het geeft u ook de ruimte om met uw prijsstrategie te spelen.

Hoe u merkwaarde kunt opbouwen door consistente merkervaringen en positieve klantinteracties

Er zijn verschillende manieren om uw merkwaarde op te bouwen, elk met zijn eigen reeks acties die u moet ondernemen. Maar geloof ons: het is de moeite waard. Merkwaarde opent de deur naar een groter marktaandeel en de mogelijkheid om premium prijzen in rekening te brengen.

  • Merkbekendheid: Al uw inspanningen moeten erop gericht zijn ervoor te zorgen dat uw klanten uw merk herkennen wanneer ze op zoek zijn naar producten of diensten. 
  • Merkbetekenis: Denk na over de verschillende manieren waarop uw producten aan de behoeften van uw klanten voldoen. Behoeften die verder gaan dan de fysieke wereld en zowel fysiek als sociaal worden. Een goed product verbindt en boeit zijn klanten.
  • Klant gevoelens: Uiteraard draait een belangrijk onderdeel van dit proces om hoe uw klanten zich voelen na aankoop en gebruik van uw producten. U wilt er zeker van zijn dat het een positieve ervaring is, omdat het de deuren opent naar vertrouwen, loyaliteit, verwijzingen en meer.
  • Loyaliteit: Ten slotte is het algemene en meest uitdagende doel hiervan om van uw productgebruikers loyale klanten te maken die optreden als merkambassadeurs. Ze zullen herhaalaankopen doen en uw merk aanbevelen.

Kortom, je moet een merk opbouwen waar klanten dol op zijn, zodat je kunt profiteren van de verschillende voordelen die eigen vermogen met zich meebrengt. In dit proces moet u altijd werken met een duidelijk inzicht in wie uw klanten zijn en wat zij van u nodig hebben en verwachten.

Merkbeleving en klantreis

Wanneer u begint met het plannen van uw merkstrategie, moet u goed letten op twee specifieke concepten: merkervaring en klant traject.

De eerste heeft betrekking op de algemene indruk die uw klanten van uw merk hebben. Dit omvat hun gedachten, gevoelens, percepties en zelfs hun reacties wanneer ze met uw merk omgaan. Het is van toepassing op elk contactpunt met uw merk: marketingboodschappen, sociale media, klantenondersteuning, in de winkel, enz.

En de klantreis vertelt over de verschillende interacties die elke persoon met uw merk heeft. Het begint wanneer ze zich voor het eerst bewust worden van uw bestaan ​​en gaat door, zelfs nadat ze een van uw producten hebben gekocht.

Customer journey map
Bron: Woopra

U wilt ervoor zorgen dat zowel hun interacties als hun indrukken positief zijn, omdat dit de weg vrijmaakt voor hen om organische ambassadeurs van uw merk te worden.

Het belang van het leveren van een naadloze merkervaring op elk contactpunt

Hoe zou u zich voelen als uw interactie met een merk niet naadloos verliep? Eén die niet op jouw wensen was afgestemd en waarbij je uren moest wachten om iemand te spreken om hulp te krijgen… Zou je weer bij hen kopen? De kans is klein.

De ervaring die uw klanten met uw merk hebben, kan hen maken of breken. Het kan de reden zijn waarom ze opnieuw bij u kopen, of waarom ze weglopen en op zoek gaan naar andere opties op de markt.

Een goede merkervaring leidt tot klanttevredenheid en -loyaliteit, merkreputatie en differentiatie ten opzichte van uw concurrenten.

Hoe kan je het doen? Er zijn veel details en acties die u moet implementeren, waarvan de meeste afhangen van het type bedrijf dat u heeft, de producten die u aanbiedt en wie uw doelgroep is. Maar het belangrijkste dat u moet implementeren, is een klantgerichte aanpak.

U moet tijd en middelen investeren om gedenkwaardige ervaringen te creëren voor iedereen die met uw bedrijf te maken heeft. Je moet een persoonlijke ervaring bieden die elk contactpunt integreert.

Hoe je de klantreis in kaart brengt en kansen identificeert om de merkbeleving te verbeteren

Door uw klant traject in kaart te brengen, kunt u hun perspectief begrijpen en pijnpunten en kansen identificeren – informatie die de basis legt voor het verbeteren van hun algehele ervaring en het vergroten van de kansen om leads om te zetten in gelukkige, loyale klanten.

Dit proces geeft u ook meer inzicht in hoe uw kopers denken en voelen in elke fase en elk niveau van betrokkenheid bij uw organisatie.

Hoewel deze tool voor elk bedrijf belangrijk is, zijn er ook bedrijven die deze eerder vroeg dan laat moeten implementeren. Dit geldt vooral als u een daling van de klanttevredenheid of het conversie percentage ervaart, een stijging van het aantal klachten van klanten of zelfs een stijging van uw klant verloop.

Met andere woorden, u moet uw klantreis in kaart brengen:

  1. Creëer uw koperspersona’s met gedetailleerde informatie over hun behoeften en interessegebieden.
  2. Maak een lijst van uw klant contactpunten, te beginnen met de eerste interactie van uw doelgroep met uw merk, en blijf hun bewegingen in kaart brengen. Elke interactie is een touchpoint: website, sociale media, e-mailmarketing, advertenties, recensies, vermeldingen, enz.
  3. Visualiseer de reis en maak een kaart van de paden die klanten volgen.
  4. Identificeer gemeenschappelijke klantacties voor elk contactpunt en elke stap in het traject.
  5. Begrijp welke middelen u ter beschikking heeft om de klantervaring op te bouwen. En identificeer de hiaten of plaatsen waar uw prospects problemen kunnen tegenkomen die de interactie verstoren.
  6. Implementeren en testen van verbeteringen.

Het meten van merkprestaties

Merkstrategie is geen kwestie van tijd. Het is een proces dat voortdurende evaluatie en verbetering vereist.

Als teamleider moet je voortdurend in de gaten houden of jouw berichten en beelden nog relevant zijn voor jouw publiek. Als dat niet het geval is, moet u ze opnieuw aanpassen en testen.

Ook moet u uw concurrenten in de gaten houden. Wat zijn ze aan het doen, en resoneert het met het publiek? U wilt niet achterop raken en hen uw marktsegment laten veroveren.

Laten we eens nader kijken naar de KPI’s die u regelmatig moet monitoren om voorop te blijven lopen.

Belangrijke statistieken voor het meten van merkprestaties en succes

Om de prestaties van uw inspanningen te monitoren, raden we u aan de volgende statistieken bij te houden en te analyseren.

Customer Lifetime Value (CLV)

Het totale bedrag dat een klant naar verwachting bij uw bedrijf zal uitgeven. Deze statistiek kan u helpen een beter idee te krijgen van hoe waardevol elke klant is en of uw merkinspanningen impact hebben.

Omzet

Dit is een van de beste indicatoren van hoe goed uw merkinspanningen werken en of ze vruchten afwerpen.

Websiteverkeer

U kunt hiervoor terecht bij Google Analytics, maar naast de focus op hoeveel verkeer u krijgt, wilt u ook goed letten op inzichten zoals de zoekwoorden waarvoor u scoort, de bronnen waar uw verkeer vandaan komt en het doel. voltooiing. Doen mensen wat u van hen verwacht als ze op uw site terechtkomen? Zijn ze betrokken?

Merk bewustzijn

Niets helpt u te begrijpen of uw inspanningen beter resultaat opleveren dan deze maatstaf. Tools zoals Hootsuite kunnen u helpen dit bij te houden via vermeldingen van uw merk en trefwoorden, interacties met uw berichten, opmerkingen en zelfs sentiment.

Klantbehoud

Vergeet uw nu betalende klanten niet. U wilt begrijpen hoe goed u bent in het behouden van hen en het omzetten van hen in ambassadeurs voor uw merk. Bekijk uw klantgegevens en abonneestatistieken om te zien wie steeds terugkomt, en voer enquêtes uit om beter te begrijpen wat zij van uw merk en hun aankopen vinden.

Net Promoter Score (NPS)

U wilt weten hoe waarschijnlijk het is dat een klant uw product of dienst zal aanbevelen, dus u wilt de NPS meten en volgen. Kortom, u zou een enquête naar uw klantenbestand moeten sturen met de vraag hoe waarschijnlijk het is dat zij uw product of dienst zullen aanbevelen op een schaal van 0 tot 10.

Er zijn nog meer KPI’s die u aan deze lijst kunt toevoegen, maar de hier genoemde geven u een goed startpunt om te begrijpen of uw berichten resoneren met uw doelgroep of dat u enkele wijzigingen moet aanbrengen en opnieuw moet lanceren.

Merkbeheer en -onderhoud

Naast het creëren en implementeren van uw merkstrategie, moet u zich concentreren op het behouden van uw merk in de loop van de tijd. Deze inspanningen zullen u helpen uw merkbekendheid, uw merkwaarde en reputatie te verbeteren en te vergroten.

Deze term omvat een reeks acties en technieken, van het ontwerp en de uitstraling van uw merk tot de boodschappen en afbeeldingen die u gebruikt om de perceptie van uw merk te beheren.

Tips voor het beheren en behouden van uw merk in de loop van de tijd

Maar hoe haalt u het maximale uit uw merk management inspanningen?

  1. Neem de tijd om te begrijpen wat uw merk definieert. De waarden waar het voor staat, zijn missie, zijn kernovertuigingen, zijn principes.
  2. Begrijp wie je publiek is, wat ze willen en wat ze nodig hebben.
  3. Ken uw concurrenten, hun sterke en zwakke punten. Vergeet niet te kijken naar hun marketing- en merkinspanningen.
  4. Definieer uw unieke waardepropositie – wat uw merk anders maakt.
  5. Werk altijd met een consistente merkboodschap via alle marketingkanalen.
  6. Houd u aan uw merkidentiteit en zorg ervoor dat iedereen in uw organisatie toegang heeft tot de merkrichtlijnen.
  7. Train uw medewerkers zodat ze allemaal uw merkwaarden, verhaal, missie en visie kennen. U wilt dat uw medewerkers ambassadeurs zijn.
  8. Werk altijd met een plan en een doel voor ogen. Hierdoor kunt u de voortgang volgen en tijdig noodzakelijke wijzigingen doorvoeren.
  9. Beheer online recensies en reacties op sociale media. Behandel klachten van klanten en bied een geweldige ondersteuningservaring.

Het belang om consistent te blijven en tegelijkertijd mee te evolueren met markttrends

Dat gezegd hebbende, is het absoluut noodzakelijk dat u leert zich aan te passen aan verschillende markttrends om de concurrentie voor te blijven en uw klanten tevreden te houden, maar vergeet niet om vast te houden aan uw boodschap en beeldmateriaal. Consistentie helpt niet alleen bij merkherkenning, maar zorgt er ook voor dat klanten zich veilig, zelfverzekerd en tevreden voelen.

Riskeer geen jarenlang werk vanwege de rage van het moment. Consistentie loont, vraag dat maar aan Coca-Cola, dat al tientallen jaren hetzelfde logo draagt.

Ga in zee met een Branding bedrijf of specialist met Sortlist voor uw Design, Rebranding, etc.

Vind eenvoudig het perfecte brandingbedrijf of de ideale specialist met Sortlist. Of u nu op zoek bent naar hulp bij design, rebranding of het ontwikkelen van een sterke merkstrategie, Sortlist brengt u in contact met de beste experts. Laat uw merk stralen en maak een blijvende indruk met de juiste professionals aan uw zijde! Hier zijn een aantal bureaus die u kunnen hepen met Branding.

Conclusie

Via deze lijnen hebben we de verschillende acties besproken die u moet ondernemen om een ​​succesvolle merkstrategie te ontwerpen en te implementeren. Maar vergeet niet dat u op het gebied van marketing altijd een stap verder moet gaan en ervoor moet zorgen dat uw plan stappen en ideeën bevat om uw merk door de jaren heen en verschillende markttrends te behouden.

Al deze inspanningen draaien om de vaste overtuiging dat consistentie de sleutel is tot het vergroten van merkherkenning, bekendheid, aankopen en loyaliteit. Uiteindelijk wil je tevreden klanten die blijven terugkomen voor meer en die anderen aanmoedigen om bij je te kopen. Het is de gemakkelijkste en meest betrouwbare manier om de omzet te verhogen.

Nu is het jouw beurt om het proces te starten. En onthoud: de sleutel tot succes ligt in het begrijpen van uw doelgroep, hun behoeften, interesses en pijnpunten.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email