De ultieme gids voor Search Engine Advertising (SEA)
SEA

De ultieme gids voor Search Engine Advertising (SEA)

5,00/5(1)

Vaker wel dan niet hebben bedrijven een extra duwtje in de rug nodig om hun marketingdoelen te bereiken. Strategieën zoals SEO en content marketing zijn weliswaar effectief, maar doen altijd een beroep op je geduld en tijd. Gelukkig kun je je wenden tot Search Engine Advertising (SEA) voor dat extra boost om een breder publiek te bereiken en meer mensen naar je website of landingspagina’s te leiden.

In deze gids helpen we je om dit concept beter te begrijpen en hoe je je eerste (en meer geavanceerde) campagnes opzet.

Sectie 1. Inleiding tot Search engine advertising (SEA)

Met zijn vermogen om zeer relevante en meetbare resultaten te leveren, is Search Engine Advertising een onmisbaar kanaal geworden voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen verbeteren en hun marketingdoelstellingen willen bereiken.

Definitie van zoekmachine adverteren (SEA)

Ten eerste… wat is SEA? Search Engine Advertising is een marketingstrategie die gebruikt wordt om de zichtbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google, Bing, Baidu, enz. te verbeteren. In principe betaal je Google om gesponsorde links naar je website weer te geven aan mensen die zoeken naar specifieke zoekopdrachten.

SEA SERP results

Ze zijn ontworpen om je in staat te stellen een groter publiek te bereiken dan wanneer je alleen met organische zoekopdrachten zou werken.

Ze bestaan uit:

  • Een Titel met relevante en aandachttrekkende zoekwoorden.
  • URL die duidelijke informatie geeft over waar de gebruiker naartoe wordt geleid.
  • Descriptie die de belangrijke details over je aanbod (product, pagina, blog, enz.) benadrukt.
  • Advertentie-extensies om meer ruimte in te nemen op de resultatenpagina’s en de zichtbaarheid te vergroten.

Het belang van SEA in digitale marketing

Dit soort promoties als onderdeel van je digitale marketinginspanningen opent de deuren naar verschillende voordelen, waaronder:

  1. Het is een van de snelste manieren om de zichtbaarheid en rangschikking van je site in de SERP’s te verhogen. En, als gevolg daarvan, uw websiteverkeer en conversiepercentages te verbeteren.
  2. Je kunt advertenties plaatsen bij Google, Bing, Yahoo en andere zoekmachines.
  3. Advertenties in zoekmachines kunnen zeer gericht zijn op specifieke doelgroepen en demografische gegevens.
  4. Je kunt de resultaten meten, bijhouden enanalyseren.
  5. Zoekadvertenties helpen je om je naamsbekendheid te vergroten en om doelgerichte individuen te bereiken die meer kans hebben om te converteren in klanten.

Als je echter meer bewijs nodig hebt dat deze acties werken, lees dan verder in onze volgende sectie over statistieken over de effectiviteit van zoekmachineadverteren.

Statistieken die de effectiviteit van zoekmachine adverteren (SEA) benadrukken

Statistieken zijn er om ons te helpen begrijpen hoe dingen gaan. In het geval van zoekmachine adverteren, bewijzen ze dat het niet alleen werkt, maar dat het een gangbare praktijk is onder organisaties van alle groottes en industrieën.

Laten we het eens van dichterbij bekijken.

Google domineert het de zoekmachine met 83% van het marktaandeel voor desktopzoekopdrachten. Het wordt gevolgd door Bing met 9%, Yahoo met 3% en Yandex met 2%. De trends zijn vergelijkbaar voor mobiele zoekopdrachten, waar Google 96% van het marktaandeel in handen heeft.

80% van alle traceerbare websitebezoeken is afkomstig van organische en betaalde zoekopdrachten. Hiervan is 27% afkomstig van betaalde advertenties. En in vergelijking met sociale media genereren zoekmachines 300% meer verkeer naar websites.

63% van de internetgebruikers klikt op een betaalde zoekadvertentie op Google, vier keer meer dan elke andere zoekmachine.

Google-advertenties leveren gemiddeld $2 op voor elke $1 die wordt uitgegeven. Bedrijven die investeren in zowel SEA als SEO zien gemiddeld 25% meer klikken en 27% meer omzet.

Dus, ben je klaar om meer te leren over search advertising en hoe je je eerste campagne kunt opzetten?

Sectie 2. Zoekmachine advertentie platformen begrijpen

Search Engine Advertising (SEA)-platforms zijn de digitale arena’s waar bedrijven hun betaalde advertenties kunnen maken, beheren en optimaliseren om te worden weergegeven op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s).

Overzicht van Google Ads (voorheen Google AdWords) en Bing Ads

Laten we beginnen met het begrijpen van de twee belangrijkste platforms voor zoekadvertenties: Google Ads (voorheen bekend als Google AdWords) en Bing Ads.

Google Ads & Bing Ads

Er zijn veel overeenkomsten tussen de twee, vooral in de advertentie-indeling. Ze geven allebei de URL van de advertentie weer onder de advertentietitel. Je kunt een beschrijving van 80 tekens of minder weergeven. En ze worden allebei geleverd met een hulpmiddel voor zoekwoordonderzoek om je te helpen relevante zoekwoorden te vinden.

De belangrijkste verschillen zitten in de resultaten:

  • Het verkeer op trefwoorden is aanzienlijk hoger op Google dan op Bing, simpelweg omdat ze een groter marktbereik hebben.
  • Bing-advertenties hebben vaak een hoger doorklikpercentage en ontvangen meer engagement.
  • Met Bing kun je een publiek van minstens 63 miljoen zoekers bereiken die Google niet gebruiken.
  • Met het zoekmachinemarketingplatform van Microsoft kun je een ouder en hoger opgeleid publiek bereiken. Bijna driekwart van het Bing-publiek is ouder dan 35 jaar en ongeveer een derde heeft een huishoudinkomen van meer dan $100.000. De gemiddelde CPC voor een Google-zoekopdracht is hoger dan de gemiddelde CPC voor een Google-zoekopdracht.
  • En de gemiddelde CPC voor een Google Ads campagne is $20,08, terwijl Bing ongeveer $7,99 kost.

Hoewel de meeste mensen deze twee platforms als concurrenten zien, is de waarheid dat je betere resultaten zult behalen door met beide te werken. Aan de ene kant heeft Google een grotere zoekmarkt en aan de andere kant kan Bing je helpen een specifieker publiek te bereiken.

Verschillende advertentie formaten beschikbaar

Met beide platforms voor zoekadvertenties kun je advertenties in verschillende formaten maken. Het is echter belangrijk om te begrijpen dat Google je veel meer te bieden heeft op het gebied van formaten en aanpassingen.

Laten we het eens van dichterbij bekijken.

Zowel Bing als Google bieden tekst-, beeld- en videoadvertenties. Maar het grootste verschil zit in hoe en waar ze worden weergegeven.

Google-advertenties

Hiermee kun je twee soorten advertentiecampagnes maken. Eén op het zoeknetwerk (gerichte advertenties die verschijnen op de pagina’s met zoekresultaten) en de andere op het display netwerk (gerichte advertenties die verschijnen op verschillende websites).

En er zijn verschillende formaten:

  • Uw tekstadvertenties worden weergegeven op hun zoekpagina’s, of u kunt Google Shopping-advertenties laten weergeven met afbeeldingen, prijzen en meer informatie over uw producten en bedrijf.
  • Je kunt beeld-, banner- of videoadvertenties maken voor hun displaynetwerk.
  • Biedt videoadvertenties op YouTube en andere partnersites.
  • En geeft je de mogelijkheid om een app-advertentie uit te voeren om een mobiele app te promoten op Google’s platforms.

Bing-advertenties

Een campagne starten op Bing Ads betekent dat je je advertenties op meerdere platforms kunt laten draaien, die allemaal eigendom zijn van Microsoft: Bing, Yahoo, DuckDuckGo, Xbox en AOL. Ze werken op een pay-per-click model waarbij je moet bieden op elk trefwoord waarvoor je wilt ranken, erg vergelijkbaar met hoe Google Ads werkt.

  • Heeft vergelijkbare tekstadvertenties op hun pagina’s met zoekresultaten.
  • Kan op afbeeldingen gebaseerde advertenties, tekstadvertenties en op feed gebaseerde advertenties weergeven op hun partnersites en apps.
  • Stelt je in staat om winkeladvertenties met afbeeldingen en belangrijke informatie over je product uit te voeren.
  • En app-promotiecampagnes uitvoeren, die erg lijken op tekstadvertenties, maar de gebruiker een link naar de app bieden.

Targeting-opties

Met beide platforms kun je een zeer specifiek publiek bereiken op basis van factoren zoals locatie, geslacht, leeftijd en interesses. Omdat Google een groter marktaandeel heeft, kan het zijn bereik uitbreiden naar een groter aantal landen en talen. Bing is echter een betere optie voor niche-publiek, vooral op het gebied van technologie en het bedrijfsleven.

Wat zoekwoorden betreft, hebben zowel Bing als Google een zoekwoord onderzoek tool om je te helpen begrijpen welke zoekwoorden je moet gebruiken op basis van hun moeilijkheidsgraad en zoekvolume. Beide platforms gebruiken zoekwoorden om hun advertenties te triggeren. Toch is het algemeen bekend dat advertenties op Microsoft Bing kunnen resulteren in lagere kosten per klik omdat er minder concurrentie is voor biedingen.

Advertentie veilingproces en bied strategieën

Google Ads geeft je verschillende opties om te bieden op je advertenties. Het verschil tussen deze opties is in feite je doel: klikken, vertoningen, conversies, weergaven. De sleutel tot succes is een duidelijk begrip van wat je met je advertenties wilt bereiken. Zijn dat meer abonnees? Verkopen? Bezoeken aan je site?

Google zelf is heel duidelijk over welk type advertentie je moet gebruiken voor elk doel.

  • Meer mensen naar je site krijgen: Maak CPC campagnes, waarbij je alleen betaalt als iemand op je advertentie klikt en je site bezoekt.
  • De zichtbaarheid van uw merk vergroten: Werk met Search Engine Network Ads en stel je doel impressie aandeel in. Op die manier zal Google automatisch je biedingen zo instellen dat je advertenties 65% van het totaal aantal keren dat ze kunnen worden weergegeven, bovenaan de pagina staan.
  • Richt je op de weergaven: Je kunt ervoor kiezen om alleen te betalen voor het aantal keer dat je advertentie wordt weergegeven. U betaalt voor elke 1.000 keer dat de advertentie wordt weergegeven.
  • Mensen converteren: Zet campagnes op met kosten per actie. Je betaalt voor elke persoon die op je advertentie klikt en converteert. Natuurlijk moet je conversie tracking instellen op je site.
  • Begrijp hoe betrokken gebruikers zijn bij je videoadvertenties: Je moet cost-per-view advertenties instellen waarbij je betaalt voor views en interacties met je video-inhoud.

Het feit dat je een bod plaatst, betekent niet dat jouw advertentie als eerste wordt getoond aan je doelgroep. Er zijn ook andere bedrijven die erop bieden. Google veilt 3 componenten om advertenties te rangschikken:

  1. Maximale kosten per klik voor het zoekwoord, of hoeveel je bereid bent te betalen om voor die zoekopdracht te worden weergegeven.
  2. Kwaliteitsscore voor dat zoekwoord, of hoe relevant je advertentie, zoekwoord en landingspagina zijn voor de eindgebruiker.
  3. Advertentie-extensies en hun relevantie voor het zoekwoord.

Deze beoordeling neemt slechts een paar minuten in beslag en bepaalt hoe je advertentie zal worden gerangschikt. Houd er rekening mee dat Bing Ads een zeer vergelijkbare aanpak heeft voor het bieden en rangschikken van je advertenties.

Sectie 3. Uw zoekmachine advertentiecampagne (SEA) opzetten

Het opzetten van een succesvolle Search Engine Advertising (SEA)-campagne omvat een aantal belangrijke stappen om een maximale effectiviteit en rendement op investering te garanderen.

Een account aanmaken en campagnes opzetten

Laten we zeggen dat je besloten hebt om te adverteren op Google, gewoon omdat het een populairder zoekmachine-advertentieplatform is. Let goed op de volgende stappen, want ze zijn bedoeld om je te helpen bij het aanmaken van je account en het opzetten van je eerste campagne.

Be found with google SEA ads

Stappen voor het maken van uw Google Ads-account

  • Stap 1: Ga naar ads.google.com en maak uw account aan. Vul de bedrijfsnaam en URL-informatie in zoals gevraagd.
  • Stap 2: Voer de betalingsmethode in die je wilt gebruiken voor dit account. Dit kan een creditcard, PayPal of zelfs uw bankrekening zijn.
  • Stap 3: Klik op Verzenden om het instellen van uw account te voltooien. Zodra u klaar bent, brengt Google u meteen naar de eerste stap van het opzetten van uw campagne.

Uw eerste advertentiecampagnes opzetten in Google Ads

Dit is een proces van een paar stappen dat snel kan worden voltooid, maar het is het beste om de tijd te nemen om alle feiten te overwegen en goed op de details te letten.

  • Stap 1: Bepaal het doel van uw campagne en hoeveel u wilt uitgeven. We raden je aan te beginnen met een budget waar je je goed bij voelt en het een paar weken te gebruiken. Zodra je begrijpt hoe het werkt, kun je aanpassingen maken en je advertentie-uitgaven verhogen. Ga naar het onderdeel Budget, kies je valuta, voer je dagelijkse uitgaven in en klik op Opslaan.
  • Stap 2: Bepaal je doelgroep. Ga eerst naar het tabblad Locaties en voer de exacte informatie in van de landen, steden of postcodes waarop je je wilt richten en klik op Opslaan. Denk eraan, hoe meer gelokaliseerd, hoe beter de resultaten.
  • Stap 3: Bepaal of je je advertenties wilt laten verschijnen in het Zoeknetwerk, het Display Netwerk of beide. Ga naar het tabblad Display Netwerk en zorg ervoor dat het alleen is aangevinkt waar je advertenties moeten verschijnen.
  • Stap 4: Voer de zoekwoorden in die bepalen wanneer en waar je advertenties verschijnen. Ga naar het gedeelte Trefwoorden en bekijk de lijst met termen die Google voorstelt en selecteer alleen de termen die relevant zijn voor je campagne. Voeg vervolgens extra zoekwoorden toe en klik op Opslaan.
  • Stap 5: Stel je bod in. U kunt Google uw biedingen laten beheren of handmatig bieden. De eerste manier is het makkelijkst, maar geeft je geen controle over je uitgaven. Het is ideaal voor uw eerste campagne terwijl u meer leert over het platform en het biedproces. Ga naar de biedsectie, selecteer een biedoptie en klik op opslaan.
  • Stap 6: Schrijf je advertenties. Je zult willen beginnen met iets eenvoudigs zoals een tekstadvertentie. Ga naar het tabblad Tekstadvertentie en begin met het toevoegen van informatie. Voeg eerst de URL voor je landingspagina toe. Vervolgens moet je een aandachttrekkende kop van maximaal 30 tekens en een korte beschrijving met een oproep tot actie schrijven. Klik op Opslaan.
  • Stap 7: Voeg uw factureringsgegevens toe. Zodra je klaar bent met het maken van je advertentie, klik je op Opslaan en doorgaan en kom je op het tabblad Facturering. Zorg er hier voor dat je geldige factureringsgegevens toevoegt: land van je factureringsadres, tijdzone, accounttype, factureringsnaam en -adres, telefoon en e-mail. Voer vervolgens de gegevens van uw betaalmethode in. Ga akkoord met de voorwaarden en klik op Voltooien en Advertentie maken.
  • Stap 8: Dit is je kans om al je campagne-informatie te controleren en te bevestigen. Als alles correct is, gaat u akkoord met de voorwaarden van Google, klikt u op Voltooien en maakt u de campagne. Zo niet, klik dan gewoon terug en ga naar de stap die moet worden bewerkt.

Zoekwoord onderzoek en -selectie

Hoe eenvoudig het ook klinkt, er is één stap die meer tijd en aandacht vereist: het kiezen van het juiste trefwoord.

Dit proces begint met een zoekwoorden onderzoek en het bepalen of je je wilt richten op mensen die alleen maar het web onderzoeken, mensen die klaar zijn om te kopen of mensen die specifiek op zoek zijn naar jouw merk en producten.

Wat u ook beslist, dit wordt het startpunt voor uw zoekwoordenonderzoek. Als je eenmaal een lijst hebt van potentiële termen die je kunt gebruiken om te ranken in Google en andere zoekmachines, moet je trefwoordonderzoek uitvoeren met behulp van specifieke tools om een beter inzicht te krijgen:

  1. Hoeveel mensen gebruiken het op maandelijkse basis voor zoekopdrachten?
  2. Hoe moeilijk is het om ervoor te ranken in organische zoekopdrachten?

Er zijn verschillende tools voor trefwoord onderzoeken die u kunnen helpen om het zoekvolume van elk trefwoord te begrijpen, de trends die het in de loop der tijd heeft gevolgd, gerelateerde trefwoorden en de moeilijkheidsgraad om te rangschikken voor elke term. In deze blogpost kun je meer lezen over de verschillende betaalde en gratis tools die op de markt zijn.

Zorg ervoor dat je begint te werken met long-tail zoekwoorden. Dit zijn zinnen van 3 tot 5 woorden die specifieker zijn dan algemene termen. Hoewel ze niet zoveel verkeer zullen genereren, zullen ze mensen aantrekken die meer geïnteresseerd zijn in je contentaanbod en een grotere kans hebben om te converteren.

Praktische tips voor het schrijven van advertenties

Een andere belangrijke stap is het maken van uw advertentie. U moet slim te werk gaan en titels, bijschriften en beschrijvingen maken die uw publiek verleiden de voorgestelde actie uit te voeren.

creating search engine advertisements (SEA)

Hier volgen enkele tips en trucs voor het maken van de perfecte zoekmachineadvertentie:

  1. Neem uw zoekwoord op in de advertentietekst. Hiermee kunt u aan Google laten zien dat uw tekstadvertenties relevant zijn voor de zoekintentie van de gebruiker.
  2. Voeg informatie toe over wat uw product of dienst uniek maakt. Vergeet niet dat je op twee niveaus concurreert. De eerste is wanneer andere bedrijven proberen te scoren op hetzelfde zoekwoord. De tweede is de aandacht van de gebruiker; u wilt een advertentietekst die ervoor zorgt dat ze klikken.
  3. Concentreer u op waar de gebruiker in geïnteresseerd is over uw product of dienst. Vermijd het beperken van alle functies die het heeft, en blijf gewoon bij degene die het uniek maakt.
  4. Zorg ervoor dat uw bestemmingspagina de advertentie weerspiegelt en consistent is met de gedeelde informatie. Het moet hetzelfde product, dezelfde functies en aanbiedingen promoten als vermeld in de advertentie.
  5. Neem een ​​call-to-action op in uw advertentietekst. Zorg ervoor dat u de gebruiker laat weten wat er van hem/haar wordt verwacht. Uiteraard moet de voorgestelde actie consistent zijn met de zoekintentie van de gebruiker.
  6. Neem cijfers en prijsinformatie op in uw advertentie. Dit is een van de meest effectieve manieren om op te vallen en de aandacht van uw publiek te trekken.
  7. Zorg ervoor dat uw advertenties altijd up-to-date zijn. Je wilt geen geld uitgeven aan een verlopen aanbieding of een product dat niet meer verkrijgbaar is.
  8. Probeer indien mogelijk lokale advertenties te maken door de stad of gemeente waar u actief bent en zelfs uw telefoonnummer op te nemen.

Optimalisatie van landingspagina’s voor betere conversiepercentages

We hebben het al eerder gezegd: uw landingspagina moet overeenkomen met de informatie in uw advertentie. Consistentie is de sleutel om mensen zover te krijgen dat ze de voorgestelde actie ondernemen.

Onze eerste suggestie is dat u uw landingspagina altijd maakt en bewerkt met het doel voor ogen. Je wilt bezoekers:

  • Abonneren
  • Kopen
  • Aanmelden
  • Start een gratis proefperiode
  • Schrijf je in voor een evenement
  • Neem contact op met uw verkoopteam

Van daaruit moet u uw aandacht richten en begrijpen wat mensen naar uw site drijft, welke barrières hen ervan weerhouden om te converteren en wat hen ertoe aanzet actie te ondernemen. Deze drie punten helpen u bij het behalen van goede optimalisatie en resultaten.

Maar daar stopt het werk niet. U moet zich dan op drie hoofdgebieden concentreren:

  1. Het identificeren van potentiële problemen met het ontwerp of de functionaliteit van de pagina die de gebruikerservaring kunnen verstoren en conversies kunnen schaden.
  2. A/B-testen om te begrijpen welke koppen, teksten, afbeeldingen, lettertypen, formulieren en call-to-actions het beste presteren.
  3. Analyseer paginaconversie gegevens en optimaliseer op een consistente manier om de resultaten te verbeteren.

Houd er rekening mee dat dit werk in uitvoering is en dat u voortdurend moet bijsturen op basis van de resultaten die u behaalt.

Budgettering en bied strategieën

Ten slotte is het belangrijk om wat tijd te besteden aan het nadenken over en analyseren van verschillende bied strategieën. Zoals we eerder zeiden, hangt de juiste strategie af van uw uiteindelijke doel voor deze online zoekadvertentie campagne.

Denk dus na over uw doel en start uw eerste campagne met een klein budget. Let goed op en begrijp het zoekwoord gedrag, optimaliseer uw advertenties en bestemmingspagina. Alleen als u zich prettiger voelt bij het werken met SEA, kunt u het budget verhogen tot de aantallen die uw organisatie aan deze marketinginspanning wil besteden.

Sectie 4. Geavanceerde strategieën voor het optimaliseren van advertentiecampagnes in zoekmachines

Het optimaliseren van Search Engine Advertising (SEA)-campagnes omvat het implementeren van geavanceerde strategieën om de prestaties te verbeteren en het rendement op uw investering te maximaliseren.

Advertentie-extensies en hun belang

Er zijn veel redenen waarom u zou moeten overwegen advertentie-extensies te gebruiken voor uw volgende Google-campagne. Ten eerste zijn ze de perfecte manier om ervoor te zorgen dat uw advertentie meer ruimte in beslag neemt op de pagina met zoekresultaten van Google. Ze zijn vrij. En ze helpen de kwaliteit en positie van uw advertenties te verbeteren.

Er zijn 12 soorten extensies in Google, en met elk kun je relevante informatie toevoegen. Je moet ze verstandig kiezen

  • Toelichtingen: 25 tekens of minder en bevatten informatie zoals verzendbeleid en kosten.
  • Sitelink: voeg extra links toe onder de hoofdadvertentietekst waarmee de gebruiker meer relevante informatie kan vinden.
  • Afbeelding: Ontworpen om u te helpen een afbeelding onder uw tekstadvertentie op te nemen. Ideaal om een ​​product of dienst te promoten en emoties op te roepen.
  • Bellen: bevat het telefoonnummer en maakt het gemakkelijk voor gebruikers om uw bedrijf te bellen.
  • Locatie: Ideaal voor bedrijven die een fysieke locatie hebben en daar meer mensen naartoe willen lokken.

Ook zijn er extensies voor applicaties, prijzen, gestructureerde fragmenten, promoties, leadformulieren en geautomatiseerde extensies. Denk eraan dat u uw advertentie-extensies verstandig kiest. Zorg ervoor dat ze aansluiten bij uw marketingdoelen voor deze SEA-campagne.

Als u uw advertentie-extensies wilt toevoegen, gaat u eenvoudigweg naar uw Google Ads-account en klikt u op het tabblad Advertenties en extensies in de navigatiebalk. Selecteer de optie Extensies en klik op het keuzemenu. U ziet alle beschikbare opties.

Hoewel u extensies voor uw campagnes, advertentiegroep of advertentie kunt maken, raden we u altijd aan dit op individuele basis te doen. Hierdoor kunt u uw advertentietekst, gebruikersintentie, doelen en extensies beter op elkaar afstemmen.

Kwaliteitsscore en de impact ervan op advertentieprestaties

De kwaliteitsscore is een statistiek die door Google wordt gebruikt om de kwaliteit van uw advertentie te meten. Het werkt door een score tussen 1 en 10 toe te kennen aan elk zoekwoord in uw account. Hoe hoger uw kwaliteitsscore, hoe relevanter uw advertentie en bestemmingspagina zijn voor uw doel, en hoe lager uw kosten per klik zullen zijn.

Hoewel de formule voor deze score eigendom is van Google en zijn algoritme, is het bekend dat deze wordt geschat op basis van drie factoren:

  • Verwachte CTR
  • Relevantie van advertenties
  • Ervaring op de landingspagina

Om uw kwaliteitsscore te verbeteren, moet u uw bestemmingspagina’s optimaliseren, de gebruikerservaring verbeteren, uw advertentiebudget onder controle houden, regelmatig zoekwoorden onderzoek uitvoeren, uw advertentiegroepen verbeteren en testen, testen, testen.

Houd er rekening mee dat een goede kwaliteitsscore ergens tussen de 7 en 10 ligt. Maar het feit dat u een goede score heeft op één advertentie betekent niet dat u ook een goede score zult behalen op elke campagne die u maakt. Houd dit nummer in de gaten en werk er altijd aan om het te verbeteren.

Advertentieplanning en dayparting-strategieën

Een andere geweldige functie is advertentieplanning, waarmee u de dagen en tijden kunt opgeven waarop uw advertenties aan uw doelgroep worden weergegeven. Deze optie is een geweldige manier om uw conversies te verhogen en uw advertentie-uitgaven te optimaliseren.

Enkele van de opties die het u biedt, zijn onder meer day planning (advertenties worden op specifieke tijden van de dag weergegeven), targeting op de dag van de week (advertenties worden op specifieke dagen van de week weergegeven) en geografische targeting (advertenties worden op een specifieke geografische locatie weergegeven).

De sleutel is om te begrijpen wanneer uw publiek daadwerkelijk actief is op internet en om momenten te elimineren waarop dit niet het geval is. Zijn uw klanten om middernacht actief? Hoe zit het met de vroege ochtend? U kunt nauwkeurige inzichten krijgen uit Google Analytics, probeer u te concentreren op de website gegevens van de afgelopen drie maanden.

Google analytics
Bron: Google Help

marketing en doelgroep targeting

Een andere geweldige strategie is het gebruik van de functies Google marketing en Audience Targeting.

Met de eerste kunt u een reeks advertenties weergeven aan mensen die uw website of een specifieke pagina daarop hebben bezocht. Onze suggestie is dat als dit uw eerste marketing campagne is, u zich eerst moet concentreren op degenen die uw startpagina hebben bezocht. Zelfs als ze niet zo gericht zijn als een marketingcampagne zou moeten zijn, krijgt u een beter idee van hoe het werkt. Met dit soort advertenties kunt u merkbekendheid vergroten, herkenbaarder worden en de kans vergroten dat sitebezoekers worden geconverteerd.

De functie Doelgroep targeting is ontworpen om u te helpen verschillende segmenten van potentiële klanten te creëren en uw advertenties daarop af te stemmen. Er zijn 4 categorieën:

  • Google-segmenten: vier categorieën voorverpakte doelgroepen op basis van hun demografische gegevens.
  • Uw gegevenssegmenten: gebaseerd op de interacties die een gebruiker met uw site heeft gehad. Ook wel marketing of retargeting genoemd.
  • Aangepaste segmenten: gebaseerd op de kruising van Google-gegevens en uw bedrijf. Het creëert doelgroepen op basis van gegevens zoals hun interesses, de producten of diensten waarnaar ze zoeken, de soorten sites die ze bezoeken en de soorten apps die ze gebruiken.
  • Andere opties: Met Google kunt u nog een stap verder gaan en mensen bereiken die aan meerdere eisen voldoen. U kunt bijvoorbeeld gecombineerde segmenten van mensen maken op basis van hun interesses en economische status.

Dit zijn misschien wel de minst gebruikte functies in Google Ads, maar het is de moeite waard om de tijd te nemen om te begrijpen hoe u ze kunt gebruiken en er het maximale uit kunt halen.

A/B-testen van advertentievarianten voor continue verbetering

A/B-testen en advertentievarianten zijn eenvoudige manieren om verschillende versies van een advertentie te vergelijken en te bepalen welke versie het beste presteert. U kunt verschillende call-to-actions, afbeeldingen, titels, beschrijvingen, URL’s, enz. uitproberen.

Om uw advertentievariant in te stellen, gaat u eenvoudigweg naar uw Google Ads-account, klikt u op Campagnes, klikt u op Experimenten en klikt u vervolgens op Advertentie varianten. Klik op het plusteken en begin met het maken van uw eerste advertentie materiaal. Daar moet u enkele regels instellen om advertenties te filteren op kop, beschrijving of URL’s. En op het tabblad Variatie maken kunt u beslissen met welk type variatie u wilt werken.

Sectie 5. Succes bij adverteren in zoekmachines volgen en meten

Het volgen en meten van succes in Search Engine Advertising (SEA)-campagnes is essentieel voor het evalueren van de prestaties, het optimaliseren van strategieën en het effectief bereiken van bedrijfsdoelstellingen.

Conversies bijhouden instellen

Dit is iets dat u moet doen om te kunnen zien hoeveel mensen die op uw advertentie hebben geklikt, daadwerkelijk conversies genereren op uw site.

Hier is een korte video gemaakt door Google die u stap voor stap door dit proces leidt.

Key performance indicators (KPI’s) die moeten worden gemonitord en wat ze betekenen

Om een ​​beter beeld te krijgen van hoe goed of niet uw SEA-campagnes werken, is het belangrijk om bepaalde KPI’s te monitoren. Hier is een korte samenvatting van de belangrijkste:

  • Klik frequentie of CTR: de verhouding tussen klikken en vertoningen die uw advertentie ontvangt. Als u dit getal begrijpt, kunt u bepalen of uw advertentie resoneert met uw doelgroep; een lage CTR betekent dat u aanpassingen moet aanbrengen in uw inhoud, targeting of biedstrategie.
  • Kosten per klik of CPC: Hoeveel u betaalt elke keer dat iemand op uw advertentie klikt. Een hoge CPC geeft aan dat uw advertentie mogelijk niet zo relevant is voor uw doelgroep als u dacht, of dat er veel concurrentie is voor de zoekwoorden die u heeft gekozen.
  • Conversie ratio: Het percentage bezoekers van uw website dat een gewenste actie voltooit (downloaden, registreren, kopen, aanmelden, etc.). Hoe hoger uw conversieratio, hoe effectiever uw boodschap en levering.
  • Kosten per acquisitie of CPA: Hoeveel u betaalt voor elke conversie die door uw advertentie wordt gegenereerd. Met deze statistiek krijgt u inzicht in hoe winstgevend uw campagne is. Een hoge CPA betekent dat uw advertentie geen conversies genereert.
  • Rendement op advertentie-uitgaven of ROAS: Hoeveel inkomsten u heeft gegenereerd met uw advertentie-uitgaven. Een hoge ROAS is een goede indicator, omdat deze laat zien dat u een goed rendement op uw investering krijgt.
  • Vertoningen: meet de zichtbaarheid van uw advertentiecampagne.

Neem de tijd om volledig te begrijpen hoe deze KPI’s werken en hoe u deze gegevens kunt gebruiken om de prestaties van uw campagnes te verbeteren. Dit zal u helpen uw budget te maximaliseren en uw marketingdoelen te bereiken.

Gebruik Google Analytics voor diepere inzichten

Door uw Google Analytics- en Google Ads-accounts te koppelen, worden de deuren geopend naar nieuwe rapporten waarmee u inzicht krijgt in wat er gebeurt nadat iemand op een van uw advertenties heeft geklikt. Het kan u helpen te begrijpen welke zoekwoorden daadwerkelijk meer conversies genereren en nieuwe doelgroepen creëren op basis van hun interacties met uw site.

Hier is een korte video gemaakt door Google waarin wordt uitgelegd hoe u deze twee accounts kunt koppelen en er het maximale uit kunt halen.

Enkele voorbeelden van de gegevens die u kunt verkrijgen door deze twee accounts te koppelen zijn:

  1. Krijg een beter inzicht in welke zoekwoorden meer conversies genereren, zodat u uw advertentie campagnes kunt bewerken en u zich alleen kunt richten op zoekwoorden met een hoog conversie vermogen.
  2. Identificeer een doelgroep van gebruikers die producten in hun winkelwagentje hebben achtergelaten en creëer een campagne om hen te helpen de aankoop te voltooien.
  3. Ontvang een tijdrapport en ontdek wat de beste tijden en dagen zijn waarop advertenties actief zijn.

Campagnes aanpassen en optimaliseren op basis van prestatiestatistieken

Elke Google-advertentiecampagne vereist enkele aanpassingen. De eerste stap is om u te concentreren op het lezen en analyseren van KPI’s zoals kosten per klik, conversie en ROAS. Dit zijn de belangrijkste indicatoren voor het succes van uw campagne en helpen u te begrijpen wat er precies moet worden veranderd.

Zodra u weet wat u moet aanpassen, kunt u enkele A/B-testen of responsieve advertenties uitvoeren om te zien welke koppen, beschrijvingen en afbeeldingen het beste werken voor uw doelgroep.

En vergeet nooit zoekwoorden. U wilt de advertenties elimineren die tot weinig vertoningen en hoge conversiekosten leiden.

Sectie 6. Uitdagingen en overwegingen bij adverteren in zoekmachines

Zoekmachine reclame (SEA) biedt bedrijven talloze mogelijkheden om hun online zichtbaarheid te vergroten en gericht verkeer naar hun websites te leiden.

Toenemende concurrentie en stijgende kosten

Nu we alle stappen voor het maken van uw eerste Google-advertentiecampagne hebben besproken, is het tijd om enkele van de belangrijkste overwegingen en uitdagingen te bespreken waarmee u onderweg te maken kunt krijgen.

Zoals u weet is Google de toonaangevende zoekmachine op de wereldmarkt. Elk bedrijf gebruikt het als een manier om een ​​groter publiek te bereiken, wat de kosten van digitale advertenties opdrijft. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn er seizoenen (Moederdag, Kerstmis, Thanksgiving, enz.) waarin de concurrentie nog heviger is.

Onthoud: hoe competitiever het landschap, hoe hoger de biedingen die nodig zijn om op de beste positie in de SERP’s te verschijnen.

Om dit te bestrijden, moet u proberen te werken met zoekwoorden met lage concurrentiescores en zoekopdrachten met een hoog volume. Met andere woorden: zoekwoorden die mensen gebruiken, maar waar bedrijven niet op bieden.

Eenvoudig? Dat hebben wij nooit gezegd…

Advertentiemoeheid en advertentieblindheid

Je moet ook bedenken dat we in een wereld leven waarin we voortdurend worden gebombardeerd met reclame en promoties. Mensen zijn het beu en zijn altijd op zoek naar manieren om invasieve advertenties te blokkeren. Ze hebben zelfs een natuurlijk gevoel ontwikkeld om advertenties te vermijden en alleen de informatie te consumeren die hen interesseert.

Het is jouw taak om berichten, afbeeldingen en advertenties te maken die de aandacht trekken. Daarom zijn we zo onvermurwbaar dat u niet binnen enkele minuten een Google Ads- of Bing Ads-campagne kunt maken. U moet voldoende tijd besteden aan het bestuderen van uw doelgroep, begrijpen hoe zij zich gedragen en wat hen interesseert, en dan kunt u aantrekkelijke advertenties maken.

Maatregelen ter voorkoming van advertentiefraude en klikfraude

De wereld van zoekadvertenties op internet is zojuist ingewikkelder geworden. Vandaag worden we geconfronteerd met iets nieuws: advertentiefraude en klikfraude.

De eerste verwijst naar de praktijk waarbij nepverkeer wordt gebruikt om het aantal weergaven en klikken op een advertentie te vergroten. Het wordt gebruikt voor financieel gewin en vereist een bepaald niveau van technische expertise om te implementeren.

Klikfraude is wanneer een persoon of bot op een online advertentie klikt met de bedoeling het platform voor de gek te houden door te denken dat een echte gebruiker ermee communiceert. Dit gebeurt meestal op grote schaal met de bedoeling het advertentiebudget of het financiële gewin van een concurrent te schaden.

Om dit te voorkomen, moet u dit doen

  • Houd de prestaties van uw campagne bij en let op plotselinge stijgingen in het advertentiebudget of de activiteit.
  • U kunt voorkomen dat IP-adressen op uw advertenties klikken, vooral als u weet dat het bots of frauduleuze accounts zijn. U kunt ook IP-adressen blokkeren van locaties die veel verkeer genereren, maar niet aansluiten bij uw interesses.
  • Gebruik software ter voorkoming van klik- en advertentiefraude. AppsFlyer, Spider AF, Improvely of Anura zijn goede opties.
  • Concentreer u op lokale advertenties in plaats van grootschalige advertenties. Dit levert u niet alleen meer potentiële klanten op, maar stelt u ook in staat klikfraude te voorkomen.
  • Plaats uw advertenties alleen op sites waar u veel potentiële klanten kunt vinden.

Op de hoogte blijven van algoritme-updates en beleidswijzigingen

Als u succesvol wilt zijn in SEA, is het van cruciaal belang dat iemand in uw team voortdurend de algoritme-updates van Google bijhoudt. U kunt dit doen via uw SEA-bureau, via de tracking tools van Moz of zelfs via X (voorheen Twitter). Google heeft een account met de naam @searchliaison, waar u meer te weten kunt komen over nieuwe updates en wijzigingen in het algoritme zodra deze zich voordoen.

Aanpassing aan veranderingen in gebruikersgedrag en zoektrends

Ten slotte is het belangrijk om aandacht te besteden aan veranderingen in het gebruikersgedrag. Houd er rekening mee dat u zich op mensen richt en dat iets één keer heeft gewerkt, niet betekent dat het altijd zal werken. Leer uw publiek kennen en houd voortdurend uw prestatiestatistieken in de gaten. Dat is de enige manier om bij te blijven en op tijd de nodige veranderingen door te voeren.

Het voorspellen van toekomstige trends in Search Engine Advertising (SEA) impliceert het begrijpen van evoluerend consumentengedrag, technologische vooruitgang en ontwikkelingen in de sector. Verschillende trends zullen waarschijnlijk de toekomst van SEA bepalen:

Gesproken zoekopdrachten en de implicaties ervan voor reclame

We leven in tijden van grote veranderingen, en SEA is daarop geen uitzondering. Tegenwoordig zien we hoe gesproken zoekopdrachten relevanter worden voor gebruikers. Het is handiger geworden om alleen uw stem te gebruiken om een ​​zoekopdracht uit te voeren en een mondeling antwoord te krijgen, in plaats van elke hint in te typen. Vooral als je onderweg bent of haast hebt.

Als merk moet je dit begrijpen en er je voordeel mee doen. Om te beginnen moet u uw site optimaliseren op basis van de manier waarop mensen vragen stellen met hun stem. En u moet ervoor zorgen dat uw site is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Als dit niet het geval is, verschijnt u niet als onderdeel van de informatie die virtuele assistenten gebruiken.

Machine learning en automatisering in advertentiebeheer

Machine learning en AI hebben een revolutie teweeggebracht in de wereld van zoekadvertenties, waardoor het voor gebruikers zoals u gemakkelijker is geworden om uw doelen op de meest kosteneffectieve manier te bereiken.

Als u een paar jaar teruggaat, zult u zien dat als u PPC-advertenties zou uitvoeren, u uw campagnes handmatig had moeten beheren, biedingen moest aanpassen en meer. Tegenwoordig spelen AI en machine learning een cruciale rol en zijn ze verantwoordelijk voor het analyseren van enorme hoeveelheden gegevens om belangrijke inzichten en trends te ontdekken om de prestaties van uw campagne te verbeteren. Algoritmen zijn nu uitgerust om bied strategieën automatisch aan te passen op basis van zoekwoord prestaties, advertentieplaatsing en activiteit van concurrenten.

Dit alles gaat gepaard met een aantal voordelen waarvan u kunt genieten, zoals verbeterde targeting en personalisatie, geoptimaliseerde bied strategieën, voorspellende analyses en prognoses. Er zijn echter enkele uitdagingen waarmee u rekening moet houden: gegevensprivacy en een te grote afhankelijkheid van automatisering.

Integratie met andere digitale marketingkanalen (bijvoorbeeld sociale media, e-mail)

Door uw Google Ad-campagnes te synchroniseren met andere marketingkanalen, kunt u uw algehele marketinginspanningen vergroten, gebruikers via meerdere contactpunten bereiken en uw boodschap versterken.

Dit kun je doen door

  • Maak gebruik van trefwoord synergie tussen uw SEO- en SEA-inspanningen en gebruik trefwoord gegevens uit uw SEA-campagnes om uw SEO-strategie te onderbouwen.
  • Werken aan hetzelfde bedrijfsdoel via alle marketingkanalen: het vergroten van de bekendheid, het genereren van leads, het verbeteren van de conversie, enz.
  • Stem uw boodschap en inhoud op verschillende platforms af. Consistentie versterkt uw merkboodschap en verbetert de gebruikerservaring.
  • Lanceer platform onafhankelijke retargeting campagnes.
  • Creëer gecoördineerde platform onafhankelijke marketingcampagnes die uw Google Ads-berichten aanvullen met advertenties op sociale media.

Er zijn meer dingen die je kunt doen, maar je snapt het idee. Je moet je kanalen op elkaar afstemmen, zodat ze allemaal dezelfde boodschap overbrengen en zich op dezelfde doelgroep richten.

Conclusie

Het creëren van een succesvolle SEA-campagne is een belangrijke stap in het bereiken van uw bedrijfsdoelen. Ten eerste leidt het sneller gericht verkeer naar uw site dan welke andere marketinginspanning dan ook. En de gegevens en analyses helpen u snel te begrijpen of uw boodschap resoneert met uw publiek en hoeveel het u kost om elke klant te converteren.

Hoewel AI en nieuwe technologieën de manier waarop we advertentiecampagnes in het zoeknetwerk beheren, vereenvoudigen, is er nog meer werk aan de winkel. Om te beginnen moet u een duidelijk inzicht hebben in wie uw doelgroep is en welke zoekopdrachten zij uitvoeren. Dan moet je de kunst van het trefwoord onderzoek onder de knie krijgen. En u moet opvallende advertenties maken.

Onze laatste tip is om altijd klein te beginnen. Streef naar long tail-zoekwoorden met weinig concurrentie en werk met een lager budget. Hierdoor raakt u vertrouwd met de tool en bied strategieën. Dan kunt u uw budget verhogen, optimaliseren en concurrerender worden.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email