De ultieme gids voor social media marketing: tips en hulpmiddelen voor succes
Social Media

De ultieme gids voor social media marketing: tips en hulpmiddelen voor succes

5,00/5(1)

Hoewel Social media marketing voortdurend evolueert, is het een feit dat gebruikers dagelijks meer dan 2 uur en 23 minuten per dag besteden aan het bekijken van social media. Via deze Social Media Marketing Gids laten we u kennismaken met enkele basisconcepten en begeleiden we u door het proces van het creëren van uw strategie.

every day users spend more than 2 hours and 23 minutes a day consuming content

Een strategie die zich moet richten op meer dan alleen het delen van content. Het belangrijkste doel is om zorgvuldig relaties op te bouwen met elk van je volgers. En verander ze op de lange termijn in organische ambassadeurs voor uw merk, producten en diensten. Laten we aan de slag gaan met de marketinggids voor sociale media.

Basisprincipes van social media marketing

Om goed van start te gaan, moeten we enkele basisconcepten herzien. Hoewel u misschien denkt dat u weet waar ze allemaal naar verwijzen, raden wij u ten zeerste aan de tijd te nemen om ze te lezen en te begrijpen. Dit is de sleutel tot een succesvolle implementatie en geweldige resultaten.

Wat is digital marketing?

Social media marketing is een van de krachtigste manieren om uw klanten en prospects te bereiken en ermee in contact te komen. Het maakt gebruik van de kracht van sociale-medianetwerken om uw algemene marketing- en bedrijfsdoelen te bereiken. De meeste mensen beschouwen het als simpelweg het aanmaken van een account op verschillende sociale netwerken en het delen van een paar berichten. Maar als je echt wilt dat dit werkt, moet je er een strategie omheen creëren. Uw social media strategie moet dit omvatten:
  • SMART-doelen stellen.
  • Voortdurende optimalisatie en onderhoud van uw profielen.
  • Regelmatig posten van boeiende en waarde gedreven inhoud. Dit kunnen afbeeldingen, video’s,
  • infographics, memes, enz. zijn.
  • Communiceer met uw publiek via opmerkingen en berichten.
  • Het monitoren van vermeldingen en sentiment.
  • Een community rond uw merk opbouwen.
  • Het uitvoeren van advertenties op sociale media.
Later in dit bericht zullen we dieper op elk element ingaan. We moeten echter duidelijk zijn dat marketing op sociale media van meer afhankelijk is dan alleen het hebben van een Instagram-account waarop je willekeurig berichten deelt.

Voordelen van social media marketing

Er zijn een aantal voordelen verbonden aan het werken met een goed gedefinieerde social media strategie. Hoewel ze van bedrijf tot bedrijf en van strategie tot strategie kunnen verschillen, zijn hier een paar:
  • Verhoogt de merkbekendheid door uw merk onder de aandacht te brengen van duizenden of zelfs miljoenen mensen.
  • Verhoogt de betrokkenheid door middel van reacties, likes, shares, reposts en elke andere vorm van interactie.
  • Leidt verkeer naar uw website door links op te nemen in uw profielen, biografieën en zelfs berichten.
  • Verbetert de lead generatie en verhoogt de conversies door relevante inhoud te delen met een gerichte doelgroep.
  • Bouw duurzame relaties op met uw volgers en klanten door open gesprekken aan te gaan en te reageren op hun vragen of zorgen.
  • Helpt u te begrijpen wat uw concurrenten doen en of dit resoneert met hun publiek.
Kortom, sociale medianetwerken zijn krachtige kanalen als ze strategisch worden gebruikt.

Doelgroep en de beste sociale media platforms

Twee andere concepten die u onder de knie moet krijgen, zijn doelgroep- en sociale media platforms. De eerste verwijst naar een specifieke groep mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in uw producten en diensten. Je kunt bepalen wie ze zijn op basis van hun demografische gegevens, functietitel, inkomensniveau, opleiding, gedrag, enz. Wat belangrijk is, is dat je hun interesses, pijnpunten, zorgen en doelen leert kennen, zodat je altijd inhoud kunt creëren die waarde biedt. naar hen. Wat sociale-mediaplatforms betreft, verwijst het naar de tools en kanalen waar u informatie kunt creëren en delen met anderen. Er zijn veel verschillende opties (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube, WhatsApp, Telegram, etc.) en het aantal groeit. Maar als bedrijf moet u overwegen om de sites te gebruiken waar uw doelgroep de meeste tijd doorbrengt. Met andere woorden: om te begrijpen welke sociale media kanalen je moet gebruiken, moet je eerst een duidelijk beeld hebben van wie je publiek is en hoe zij hun tijd online doorbrengen.

Content strategie en brand creatie

Laten we, met deze drie concepten in gedachten, eens nader bekijken hoe u uw social media marketing strategie kunt creëren en deze kunt afstemmen op uw bedrijfsdoelstellingen.

Hoe promoot je je bedrijf: Hoe u een online marketing strategie voor sociale media creëert

Het creëren van uw social media marketing strategie volgt een proces dat sterk lijkt op het creëren van een marketingstrategie. Het belangrijkste verschil is dat we het in dit geval beperken tot één specifiek kanaal: sociale media. Dit is een 8-stappen proces dat aandacht voor detail en onderzoek vereist.

Stap 1: Bepaal uw marketingdoelen voor social media marketing

Wat probeer je met deze inspanning te bereiken? Hoe zal het u helpen uw algemene bedrijfsdoelen te bereiken? Uw doelen kunnen zijn: het vergroten van de merkbekendheid, het genereren van verkeer naar uw website, het vergroten van de lead generatie, het verbeteren van de klanttevredenheid, enzovoort. Determine your social media marketing goals We raden u ten zeerste aan om, zodra u heeft bepaald wat uw doel is, dit op te splitsen in kleinere, uitvoerbare stappen. Als het bijvoorbeeld uw doel is om de klanttevredenheid te verbeteren, wilt u misschien regelmatig enquêtes op sociale media organiseren, vragen in minder dan vijf uur beantwoorden, in berichten met potentiële klanten communiceren en boeiende inhoud creëren.

Stap 2: Onderzoek en identificeer uw doelgroep

Nu u weet wat u wilt bereiken, is het tijd om te bepalen op wie u zich wilt richten om uw doelen te bereiken. Probeer gegevens te verzamelen uit de analyses van elk sociaal netwerk om een ​​beter inzicht te krijgen in wie uw volgers zijn, waar ze zich bevinden en met welke inhoud ze omgaan. Inzichten die u helpen een beter idee te krijgen van wat u moet doen en wat u moet vermijden. Je wilt je publiek ook wat beter leren kennen, hun pijnpunten begrijpen en hun tevredenheid over uw merk. U kunt deze informatie verzamelen via enquêtes of zelfs gesprekken met hen.

Stap 3: Selecteer de sociale mediaplatforms waarmee u wilt werken

Op basis van de inzichten die je hebt verzameld over je doelgroep, wil je de sociale media kanalen kiezen waar ze de meeste tijd aan besteden. Als je bijvoorbeeld met millennials werkt, is Instagram waarschijnlijk de beste keuze. Als u zich richt op zakelijke professionals, dan zou LinkedIn uw keuze moeten zijn. Je moet ook nadenken over het type inhoudsformaten waarmee je wilt werken, en het sociale platform kiezen waar dit het beste werkt. Als lange artikelen beter bij je publiek aansluiten, moet je bij LinkedIn blijven, maar als video’s het beste werken, kun je misschien een combinatie van YouTube en Instagram of TikTok overwegen. Houd er rekening mee dat u niet op elk sociale-medianetwerk hoeft te zitten, maar u wilt uzelf niet beperken tot slechts één netwerk. Wees strategisch in je keuzes en werk met meerdere sociale mediaplatforms.

Stap 4: Bepaal welke statistieken en KPI’s u wilt bijhouden

Elke marketingstrategie voor sociale media moet traceerbaar zijn. Zo niet, hoe weet je dan of je je doelen hebt bereikt? Hoe weet u of u wijzigingen moet aanbrengen in uw inhoud of het postschema? Decide which metrics and KPIs you want to track Hoewel de KPI’s variëren afhankelijk van uw doelen en acties, zijn dit enkele van de meest voorkomende die u kunt volgen
  • Bereik: het aantal unieke sociale media gebruikers dat uw bericht heeft gezien.
  • Klikken: het aantal klikken dat uw bericht heeft ontvangen.
  • Betrokkenheid percentage: aantal interacties gedeeld door het aantal vertoningen.
  • Likes: het aantal likes dat je hebt ontvangen van zowel organische als betaalde inhoud.
  • Sentiment: hoe gebruikers over uw inhoud denken.

Stap 5: Kijk wat uw concurrenten doen

Door goed te letten op wat uw concurrenten op sociale media doen, kunt u nieuwe inhoud en mogelijkheden voor betrokkenheid ontdekken waar u misschien nog niet aan had gedacht. Let goed op waar ze actief zijn, hoe vaak ze posten, het soort inhoud dat ze delen, de onderwerpen die ze behandelen en de mate van betrokkenheid.

Stap 6: Creëer unieke en waardevolle inhoud

Nu je weet op wie je je moet richten, welk kanaal je moet gebruiken en het type inhoud dat bij hen zal aanslaan, is het tijd om je tijd en moeite te besteden aan het creëren van sociale media-inhoud. Je wilt inhoud creëren die betekenisvol is, waarde biedt en mensen betrokken maakt.

Stap 7: Maak een content kalender

Beheertools voor sociale media (bijv. HubSpot, Sprout Social, Hootsuite) worden meestal geleverd met functies waarmee u uw inhoud kunt organiseren en plannen. Hiermee kunt u het bijschrift schrijven, beeldmateriaal toevoegen en deze plannen. Het gebruik van deze functies zal uw werk eenvoudiger maken. In hetzelfde dashboard kun je zien wat er wordt gepost, wanneer en waar. Het is echter belangrijk om te vermelden dat het altijd beter is om 3 of 4 keer per week geweldige en waardevolle inhoud te posten dan elke dag willekeurige inhoud te posten.

Stap 8: Volg uw strategie en pas deze aan

Zodra u begint met het plaatsen van inhoud, is het belangrijk om tijd en middelen te besteden aan het monitoren, volgen en analyseren van de resultaten. Deze inzichten helpen u te begrijpen of uw inhoud resoneert met uw publiek of dat u aanpassingen moet aanbrengen. Je wilt ervoor zorgen dat alles wat je deelt waarde toevoegt aan je volgers en je helpt dichter bij het bereiken van je doelen te komen.

Social media advertising strategieën op basis van doelgroep

We hebben het al eerder gezegd en we zeggen het nog een keer: uw social media marketing strategie moet specifiek zijn om uw doelgroep te bereiken en te betrekken. Er is geen one size fits all… Wat werkt voor iemand in de speelgoedindustrie, zal niet werken voor een gezondheidszorgbedrijf. Neem de tijd om uw publiek en hun online gedrag te begrijpen. Je wilt weten welke sociale media kanalen ze het meest gebruiken, op welke ze met merken communiceren, welke soorten merken ze volgen, welke inhoud die merken plaatsen, enz. Elk stukje informatie helpt u bij het definiëren van een strategie die beter aansluit bij uw doelgroep.

Soorten inhoudsformaten

Met sociale media kanalen kunt u verschillende soorten inhoudsformaten gebruiken om uw publiek aan te trekken en te betrekken. Enkele van de meest populaire zijn
  • Korte video’s: video’s van minder dan 3 minuten die kunnen worden verspreid als Instagram-reels, TikTok of zelfs YouTube-shorts.
  • Lange video’s: video’s van meer dan 10 minuten die ideaal zijn voor documentaires, merkseries, interviews of meer.
  • Door gebruikers gegenereerde inhoud: inhoud die is gemaakt door de gebruikers van uw merk en wordt gedeeld op sociale media. Het is perfect voor sociaal bewijs en kan in vele vormen voorkomen: afbeeldingen, video’s, enz.
  • Livestreams en webinars: Live streaming geeft u de mogelijkheid om in realtime met uw gebruikers en volgers te communiceren. Het helpt een gevoel van authenticiteit te creëren. Je kunt dit doen via Facebook, Instagram, YouTube en meer.
  • Enquêtes en vragen: door vragen te plaatsen, open vragen te stellen of opiniepeilingen uit te voeren, kunt u uw publiek betrokken houden en nuttige inzichten verkrijgen.
  • Infographics: Perfect om een ​​verhaal te vertellen met alleen beeldmateriaal.
  • Memes en GIF’s: maak gebruik van memes om iets toe te voegen aan een gesprek en te profiteren van populaire momenten.
  • Wedstrijden en giveaways: helpt u een breder publiek te bereiken en hen enthousiast en betrokken te houden bij uw merk. Bied ze een speciale prijs aan in ruil voor iets specifieks: een foto delen, reageren, mensen taggen, enz.
Kortom, er zijn veel opties voor inhoudsformaten waaruit u kunt kiezen. Natuurlijk moet je kiezen voor degene die beter aansluiten bij de interesses van je doelgroep. Je wilt ook werken met een mix en match van opties.

Storytelling

Wij geloven dat het beste advies dat we u kunnen geven is om de kracht van storytelling te maximaliseren in elk bericht op sociale media dat u deelt. Bedenk dat verhalen tegenwoordig ook buiten boeken te vinden zijn. Ze verschijnen in elke vorm van communicatie, inclusief blogposts, sociale media, websites en e-mails. Op sociale media kun je storytelling toepassen door simpelweg verder te gaan dan berichten die iets proberen te verkopen en verhalen te delen die resoneren met je volgers. In social media, you can apply storytelling by simply moving beyond posts that try to sell something and sharing stories that resonate with your followers. Om dit te doen, is het belangrijk om uw publiek te leren kennen, het volledige verhaal van uw bedrijf te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat elk bericht dat u op sociale media deelt, bijdraagt ​​aan het verhaal van uw merk. Het kan verschillende formaten hebben (infographics, video’s, afbeeldingen, clips, enz.), maar het moet een begin, midden, einde en natuurlijk een climax hebben. Vergeet niet dat je verhaal betekenisvol moet zijn, anders roept het geen emoties, reacties of betrokkenheid op.

Hoe je publieks betrokkenheid en gemeenschap opbouwt

Een van de grootste voordelen van social media marketing is dat het tweerichtingscommunicatie mogelijk maakt. Het geeft je de mogelijkheid om contact te maken met je publiek, naar hun opmerkingen en feedback te luisteren, hun gevoelens te begrijpen en op een zinvolle manier met hen in contact te komen. Er zijn verschillende manieren waarop je hun betrokkenheid kunt stimuleren en een community van volgers kunt opbouwen die helemaal van jou is.

Tips om een ​​loyale community op sociale media te creëren

Hier volgen enkele tips waarmee u een loyale community rond uw merk kunt opbouwen:
    1. Deel altijd berichten die persoonlijk aanvoelen en neem de tijd om naar uw volgers te luisteren en met hen in contact te komen.
    2. Deel regelmatig berichten en moedig gebruikers aan om deel te nemen door vragen te stellen, naar hun mening te vragen, enz.
    3. Houd uw berichten zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk. Je wilt het voor je publiek gemakkelijk maken om ze te begrijpen en hun aandacht te trekken.
    4. Gebruik sociale media-analyses om te begrijpen welk type inhoud beter aanslaat bij uw volgers en gebruik die informatie in uw voordeel.
    5. Wees transparant in uw communicatie. Gebruik sociale media om regelmatig met uw volgers te communiceren over belangrijke bedrijfsupdates en openbare rapporten te delen.
    6. Soms is het zelfs slim om incentives aan te bieden aan je volgers. Een gratis monster, kortingen, alles wat met uw product of merkverhaal te maken heeft. Als uw merk bijvoorbeeld helemaal draait om het promoten van welzijn, kunt u een gratis massage, spadag of afspraak met een voedingsdeskundige aanbieden.
    7. Zorg ervoor dat je berichten mensen helpen hun problemen op te lossen. Met dit in gedachten wilt u voorkomen dat uw producten of diensten moeilijk worden verkocht.
    8. Maak gebruik van door gebruikers gegenereerde inhoud.
    9. Probeer relevante leden van uw community te taggen. Dit kunnen mensen, bedrijven, verenigingen en iedereen zijn die waarde toevoegt aan uw bericht.
Ten slotte moedigen we je aan om samen te werken met een social media-team dat gepassioneerd is en niet bang is om dat te laten zien.

Voorbeelden van technieken voor publieks betrokkenheid

Een goed voorbeeld van een social media marketing strategie die betrokkenheid stimuleert is de #RedCupContest van Starbucks. Het merk loofde geldprijzen uit aan degenen die foto’s plaatsten van hun creatief versierde rode kerstbekers. Aan de ene kant waren mensen enthousiast om deel uit te maken van de trend, en aan de andere kant ontving het merk honderden door gebruikers gegenereerde inhoud, nam de betrokkenheid toe en steeg hun belangen behartigingsniveau. Examples of audience engagement techniques Wendy’s is nog een geweldig voorbeeld van hoe sociale mediakanalen je kunnen helpen de betrokkenheid van het publiek te vergroten en een gemeenschapsgevoel op te bouwen. Ze hebben een team dat de betrokkenheid van gebruikers nauwlettend in de gaten houdt en reageert op elke reactie die ze ontvangen. how social media channels can help you increase audience engagement and build a sense of community Door gebruik te maken van de opmerkingen en vragen van uw gebruikers kunt u een hele discussie op gang brengen over relevante onderwerpen en zorgen, en zelfs nieuwe ideeën genereren voor uw merk en producten.

Waarom heb je een social media marketeer nodig?

Al het bovenstaande betekent dat u vele uren besteedt aan het bedenken, monitoren, volgen, meten, onderzoeken en beheren van uw community. Reden genoeg voor u om te investeren in een gespecialiseerd team dat over de vaardigheden, training en kennis beschikt om de kracht van sociale media voor u te maximaliseren. Dit kunt u doen door een gespecialiseerd bureau in te schakelen of door een community manager in huis te nemen. Elk heeft zijn eigen voordelen, uitdagingen en kosten, maar uiteindelijk moet u kiezen wat het beste werkt voor uw organisatie. Houd er rekening mee dat werken met een bureau betekent dat u toegang heeft tot een team van experts met ervaring.

Wat is adverteren en betaald sociaal

Het beheer van sociale media gaat verder dan het delen van organische berichten op sociale media en het betrekken van uw publiek bij u. Met sociale platforms kunt u advertentiecampagnes uitvoeren om een ​​breder publiek te bereiken en uw marketingdoelen te bereiken (wat deze ook mogen zijn). Laten we eens nader bekijken hoe sociale reclame werkt.

Wat zijn sociale advertenties?

Adverteren op sociale media is een advertentieoptie waarbij u in wezen sociale-medianetwerken betaalt om uw berichten en afbeeldingen aan een zeer specifieke doelgroep weer te geven. Tegenwoordig kun je advertenties weergeven op vrijwel elk sociale mediaplatform, waaronder Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X (Twitter), LinkedIn en Pinterest. Om dit te laten werken, heb je natuurlijk een sterk marketingplan voor sociale media nodig. Hiermee definieert u wie u wilt targeten, in welke sociale kanalen u wilt investeren, uw belangrijkste boodschappen, afbeeldingen, budget, campagne duur en doelen. In termen van doelen kunt u met adverteren op sociale media verschillende doelstellingen bereiken. Deze omvatten het genereren van leads, merkbekendheid, het genereren van verkeer naar uw website, verkoop, enz. Het is aan u en uw marketing- en bedrijfsdoelstellingen om uw advertentiecampagnes zo af te stemmen dat ze effectief aan deze behoeften voldoen. Door in deze advertentiekanalen te investeren, kunt u inhoud op een minder opdringerige manier promoten dan andere vormen van marketing, zeer specifieke mensen targeten die waarschijnlijk eerder betrokken zullen zijn, aanpasbare advertenties maken die aansluiten bij uw zakelijke behoeften en de interesses van uw publiek, en interactie aanmoedigen. Denk met dit in gedachten eens na over uw eerdere campagnes. Zo niet, lees dan verder voor enkele praktische tips waarmee u succesvollere advertenties kunt maken.

Tips om uw bereik te vergroten en leads of verkopen te genereren

Social media marketing is een krachtig hulpmiddel voor het genereren van leads en het verhogen van de omzet. U kunt niet alleen een zeer specifieke doelgroep targeten, maar de advertentie zelf is ook afgestemd op hun behoeften, pijnpunten en interesses. Hier volgen enkele praktische tips waarmee u goed presterende advertenties kunt maken:
  • Werk altijd met een duidelijk omschreven doel. Dit begeleidt het proces van het maken van uw advertentie op het sociale kanaal van uw keuze.
  • Identificeer en neem de tijd om te begrijpen wie uw publiek is. Neem demografische gegevens en gedrag op sociale media mee.
  • Kies het sociale platform waar uw publiek meer tijd besteedt aan inhoud en interactie met merken.
  • Gebruik afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit die resoneren met uw publiek en een boeiend verhaal vertellen.
  • Wees creatief met uw advertenties. Overweeg het gebruik van humor, verhalen vertellen en andere middelen om uw inhoud herkenbaarder te maken.
  • Neem call-to-actions op in uw advertenties. Gebruik duidelijke en beknopte taal die de gebruiker vertelt wat hij moet doen.
  • Probeer A/B-tests en vergelijk verschillende advertentietitels, tekst en afbeeldingen.
  • Geef advertenties weer met lead magneten of speciale aanbiedingen.
  • Stel retargeting-advertenties in voor degenen die uw advertenties hebben gezien en er interactie mee hebben gehad, maar geen actie hebben ondernomen.
  • Controleer, volg en analyseer altijd het gedrag van uw advertenties. U wilt voorkomen dat u budget besteedt aan advertenties die ondermaats presteren.
Wanneer u aan uw volgende social media marketing strategie gaat werken, wilt u goed kijken naar wat uw concurrenten doen op het gebied van adverteren. Mogelijk vindt u nuttige informatie en ideeën.

Analyse en meting

Social media marketing is meer dan alleen het plaatsen van inhoud en het weergeven van advertenties. Uw team moet tijd besteden aan het volgen, monitoren en analyseren van uw prestaties. Resoneert uw inhoud met uw publiek? Welke soorten berichten presteren beter? Op welke dagen en tijden zijn meer gebruikers actief en betrokken bij uw merk? Hoe denken jouw volgers over jouw merk? Deze vragen en meer moeten regelmatig worden beantwoord, minstens één keer per maand, zodat u weloverwogen beslissingen kunt nemen over waar u uw inspanningen op wilt richten. Tegelijkertijd stellen deze inzichten u in staat te begrijpen welke acties een betere ROI hebben en welke u daadwerkelijk geld, middelen en tijd kosten.

5 software waarmee u prestaties kunt volgen en meten

Er zijn enorm veel tools voor het monitoren van sociale media beschikbaar. Sommige kunnen echter te duur of te moeilijk zijn voor uw team om te gebruiken. Hier is een lijst met de beste die u zullen helpen relevante gegevens te verzamelen die u aan het bestuur kunt presenteren en weloverwogen beslissingen kunt nemen.

Hootsuite

Een van de beste opties voor kleine tot middelgrote bedrijven, of voor gevorderde tot middelgrote community managers. Het zit boordevol analyses voor X, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, YouTube en LinkedIn. Het biedt statistieken over klikken, reacties, bereik, betrokkenheid, vertoningen, shares, videoweergaven, videobereik en meer. Dit maakt het gemakkelijk om een ​​compleet beeld te krijgen van wat werkt en wat niet. Het wordt ook geleverd met geweldige functies zoals
  • Beste tijd om aanbevelingen te plaatsen op basis van de betrokkenheid, vertoningen en link klikken van uw eerdere berichten.
  • Concurrentieanalyse waarbij u tot 20 concurrenten per netwerk kunt volgen (Instagram, Facebook en X).
  • Branche benchmarking om te zien hoe anderen in uw branche presteren op sociale media.

Buffer

Hetzelfde als voorheen: u wilt deze tool gebruiken als u een intern sociale media team heeft. Hoewel het in de eerste plaats een hulpmiddel is voor het plannen van berichten voor meerdere platforms, biedt het ook analyses van Instagram, Facebook, X en LinkedIn, allemaal in hetzelfde dashboard. Van de statistieken die het bijhoudt, is het vermeldenswaard dat het gegevens biedt over vertoningen, betrokkenheid, groei van volgers, bereik, demografische doelgroepen en hashtag-prestaties. Buffer heeft functies waarmee u kunt bepalen hoe vaak u moet posten, welke soorten berichten u moet gebruiken en op welke dag u het beste kunt posten. U kunt er ook aangepaste sociale media rapporten mee maken.

Sprout social

Deze tool wordt aanbevolen voor grotere marketingteams die prestatiepatronen moeten volgen en analyseren. Het wordt geleverd met analyses voor elk groot sociaal platform en voor zowel betaalde als organische berichten. Hoewel het iets duurder is dan de eerste twee, is het ook een optie die het overwegen waard is. Het presenteert al uw analyses in één dashboard en kan snel downloadbare rapporten genereren, zodat u deze aan de rest van uw team of het hogere management kunt presenteren. Enkele van de beste functies zijn onder meer de mogelijkheid om betaalde campagnes in verschillende netwerken te vergelijken en de prestaties van uw team te analyseren, inclusief inzichten in hoe snel ze reageren op opmerkingen.

Keyhole

Geweldige optie, vooral als uw marketinginspanningen op sociale media ook het werken met influencers omvatten. Met deze tool kunt u over bijna alles rapporteren, inclusief sociale-mediacampagnes, merkvermeldingen, betrokkenheid en influencer-campagnes. U kunt ook dieper ingaan op statistieken zoals vertoningen, bereik en stemaandeel, en de strategieën van uw concurrenten analyseren. Een van de beste functies is de mogelijkheid om de prestaties van uw campagne te voorspellen en de nodige wijzigingen aan te brengen om succes te garanderen, evenals de mogelijkheid om het sentiment van mensen ten opzichte van uw doelen te analyseren, wat waardevolle inzichten oplevert.

Rivaliserend IQ

Dit is absoluut de beste optie als je een social media-manager bent of hebt die van statistieken houdt. Het is ontworpen om on-demand analyses, waarschuwingen en rapporten van de grote sociale-mediaplatforms te bieden. Het zit boordevol alles wat je nodig hebt om uitgebreide postanalyses op sociale media te bieden, zodat je kunt begrijpen welke berichten werken en welke niet. Het belangrijkste is dat het u vertelt waarom dit gebeurt, zodat u uw berichten op sociale media kunt aanpassen. Een andere geweldige functie is dat u aanpasbare diagrammen, grafieken en dashboards kunt maken om het rapportage proces veel eenvoudiger te maken.

Social media-analyse om de prestaties bij te houden

Grote sociale-mediaplatforms zitten boordevol eigen analyses, waardoor u eenvoudig toegang krijgt tot belangrijke gegevens om te begrijpen hoe goed uw profiel en inhoud presteren. Wanneer u begint met het implementeren van een marketingstrategie voor sociale media, zorg er dan voor dat u of uw team regelmatig de statistieken bekijkt die elk platform biedt. Hier volgt een korte samenvatting van waar u op elk platform op moet letten.

LinkedIn Analytics

Beschikbaar voor alle sitebeheerders. Ga eenvoudigweg naar uw bedrijfspagina en klik op het tabblad Analytics aan de linkerkant van het scherm. Daar vindt u gegevens over uw inhoud, bezoekers, volgers, leads en concurrenten. En een korte samenvatting van uw activiteit van de afgelopen 30 dagen. We raden u aan de bezoekersgegevens te gebruiken om patronen te identificeren van gebruikers die geen volgers zijn, maar nog steeds betrokken zijn bij uw inhoud. Je kunt het ook gebruiken om te begrijpen wie ze zijn, waar ze zich bevinden en aanvullende inzichten te krijgen over hun opleiding en werkervaring. Op het tabblad Concurrenten kunt u uw prestaties vergelijken met vergelijkbare bedrijven om te zien waar zij beter presteren dan u en uw strategie aanpassen. Besteed ten slotte speciale aandacht aan het tabblad Inhoud. Hier heb je voldoende inzicht om te begrijpen welke berichten het beste presteren en welke niet, en om patronen te identificeren.

Instagram-inzichten

Om toegang te krijgen tot uw Instagram-analyses, gaat u eenvoudig naar uw profiel en klikt u op de optie Professioneel Dashboard. Het staat direct onder je biografie. Daar kunt u het datumbereik instellen dat u wilt bekijken, het aantal bereikte accounts, het aantal betrokken accounts, het aantal volgers en de inhoud die u hebt gedeeld. Maar maak je geen zorgen. U kunt dieper ingaan op elk gegevenspunt. Het is bijvoorbeeld altijd interessant om het gedeelte Bereik te bekijken. Daar kunt u details bekijken over de unieke gebruikers die uw inhoud hebben gezien, en hun demografische gegevens (stad, geslacht, leeftijd, enz.). Controleer ook het tabblad Topinhoud. Daar vindt u gegevenspunten over de gebruikers die zich met uw inhoud bezighielden en de stukken die het beste presteerden. Dat is waardevolle informatie waarmee je kunt bepalen welke soorten berichten en onderwerpen je wilt behandelen. Vervolgens wilt u naar Inhoudsinteracties gaan en meer informatie krijgen over hoe gebruikers op elk van uw berichten reageren. Bereik, vind ik leuk, bewaar, deel, reageer en profielactiviteit zijn enkele van de dingen die je daar kunt zien. Al deze inzichten zullen uw sociale media team helpen betere redactionele beslissingen te nemen en te begrijpen wat beter aansluit bij uw sociale media doelstellingen (volgers en niet-volgers).

Facebook-inzichten

Facebook Insights staat boordevol nuttige informatie over betrokkenheid, demografische gegevens, bereik, videoweergaven en acties op de pagina. Er is hier veel informatie, dus let goed op de gegevenspunten die u helpen te begrijpen welke inhoud het beste presteert en wie uw publiek is. Met dat in gedachten raden we u aan de meeste tijd te besteden aan het bijhouden en analyseren van: bereik, betrokkenheid, videoweergaven van 3 seconden, videoweergaven van 1 minuut, paginaweergaven en acties op de pagina.

Tiktok-inzichten voor bedrijven

Er zijn vijf belangrijke statistieken die u in TikTok moet volgen. De eerste zijn natuurlijk videoweergaven. U moet begrijpen hoeveel gebruikers uw inhoud bekijken en hoe vaak ze deze hebben afgespeeld. TikTok analytics geven je inzicht in het totaal aantal kijkers en de gemiddelde kijktijd per video. Vervolgens wilt u uw betrokkenheid percentage controleren, of het aantal mensen dat uw inhoud leuk vindt, deelt, erop reageert, opslaat of er interactie mee heeft gehad. Je zult ook goed moeten letten op de prestaties van je hashtag. Ten slotte is het belangrijk om voldoende tijd te besteden aan het volgen en analyseren van de groei- en conversiestatistieken van volgers. De analyses van TikTok zijn de perfecte plek om te begrijpen of uw inspanningen op schema liggen en u helpen uw doelen te bereiken, of dat u aanpassingen moet aanbrengen.

YouTube-inzichten

YouTube is een van de sociale platforms die de meest diepgaande analyses biedt. U moet echter oppassen dat u zich niet overweldigd voelt door de hoeveelheid informatie die u verzamelt. Concentreer u alleen op de producten die de meeste waarde bieden. Het is bijvoorbeeld slim om te begrijpen hoeveel videoweergaven u krijgt en hoeveel tijd u gemiddeld aan het bekijken van elke video besteedt. Deze statistieken vertellen u of uw inhoud wel of niet resoneert met uw publiek. Op dezelfde manier wil je ook het gemiddelde percentage weergaven controleren om te begrijpen waar je hun aandacht verliest. Besteed tijd aan het bijhouden van KPI’s zoals beoordelingen, betrokkenheid en klik frequenties, aangezien dit allemaal indicatoren zijn van hoe uw inhoud resoneert met uw publiek. Weergaven per unieke kijker en demografische gegevens zijn ook belangrijke inzichten om bij te houden en een beter beeld te krijgen van wie u bereikt en aanspreekt. Vergeet niet uw verkeersbronnen en de groei van het aantal abonnees te controleren.

Laatste artikelen en updates

In deze social media marketinggids hebben we uitgelegd hoe u uw strategie kunt creëren, implementeren en volgen. Maar de wereld van sociale media evolueert voortdurend en het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. Om dit te doen en uw aanwezigheid op sociale media te verbeteren, is hier een lijst met blogs die u kunnen helpen: Dit zijn de werkelijke kosten van influencer marketing (met voorbeelden en tarieven) Dark Social: het blootleggen van de verborgen sociale medianetwerken en hun impact op marketing Prijzen voor beheer van sociale media: hoeveel kost elk platform? Lead generatie op Instagram: 7 strategieën die u moet proberen Social Media Kit: 3 essentiële hulpmiddelen om merkidentiteit op te bouwen

Conclusie

Social media marketing vereist een strategie, een doel, KPI’s en een diep inzicht in uw doelgroep. Anders wordt het uiterst moeilijk om te begrijpen of u de juiste inhoud genereert, het beste format gebruikt of zelfs op de juiste kanalen post. Neem de tijd om alle stappen in deze handleiding door te nemen. Elk ervan zal u helpen de nodige acties te ondernemen om geweldige resultaten te bereiken.
close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email