Ontdek de geheimen achter viraal gaan op sociale media
Social Media

Ontdek de geheimen achter viraal gaan op sociale media

5,00/5(1)

Viraal gaan, het is een droom die voor velen heel ver weg lijkt te zijn. Regelmatig gaat een social media post zoals een TikTok viral. Het lijkt hierbij te gaan om willekeurige posts van vaak onbekende mensen, maar is viraal gaan op internet willekeurig, of kun je er zelf iets aan doen? Er zijn zeker een aantal dingen die je kunt doen om viraal te gaan. Dit is het geheim achter viraal gaan op social media. 

Key Takeaways:

  • Viraal gaan houdt in dat je post binnen een korte tijd een groot aantal views heeft.
  • Viraal gaan met je bedrijf kan je onderneming een flinke boost geven. Je valt meer op dan de concurrentie en krijgt de kans om meer producten of diensten te verkopen.
  • Wil je viraal gaan op internet dan moet je post de kijker binnen een paar seconden weten te boeien. Dit kan door trends te volgen en de juiste keywordds en hashtags te gebruiken. 
  • Viraal gaan zorgt niet alleen voor meer likes, views en volgers, maar zorgt ook voor kansen op samenwerkingen en sponsoringen van bekende merken.  

Wat is viraal gaan?

Laten we bij het begin beginnen, wat is viraal gaan eigenlijk? Een post die viral gaat, is content die je plaatst die duizenden tot miljoenen keren wordt bekeken. Viral posts worden vaker gedeeld. Niet alleen op het social media platform waarop de post oorspronkelijk geplaatst is, maar ook op andere social media kanalen. Elk soort social media content kan viraal gaan. Het kan om een video, afbeelding maar ook om een artikel gaan. 

Viraal gaan kan een enorme impact hebben. De voordelen van viraal gaan zijn dat je meer volgers krijgt en dat ook je andere content bekeken wordt. Dat kan er vervolgens weer voor zorgen voor interviews met andere media, maar ook voor samenwerkingen en sponsordeals. Veel social media kanalen bieden bovendien geld aan contentcreators met een groot aantal volgers. 

Veel mensen die actief zijn op social media hopen ooit viraal te gaan. Als het eenmaal gebeurt, is dat voor veel contentcreators het begin van social media succes. Het opent deuren en helpt mensen om met social media geld te verdienen

Figuur 1: analytics

Hoe lang duurt het voordat het viraal gaat?

Hoe lang het duurt dat een post viraal gaat verschilt. Het gebeurt niet altijd direct nadat content is geplaatst. Het kan dagen en soms nog veel langer duren. Het is maar net wanneer de post begint op te vallen bij de gebruikers. Het algoritme en bekende mensen kunnen hierop grote invloed hebben. 

Waarom gaan dingen viraal?

Er zijn een aantal redenen waarom posts viraal gaan. De belangrijkste redenen zijn deze:

  • De content wordt door het algoritme aan anderen getoond.
  • Bekende influencers of artiesten delen of liken een post. 
  • Bekende influencers of artiesten gebruiken producten van een bedrijf met een social media presence.

Wie wel eens op TikTok of een ander social media kanaal zit ziet regelmatig onbekende content voorbij komen. Dus content die niet is gemaakt door mensen of bedrijven die je volgt. Deze posts worden je getoond op basis van het algoritme. Dit algoritme probeert zoveel mogelijk content te laten zien waar ze vanuit gaan dat je het interessante content vindt. Hierdoor kunnen ook minder bekende mensen opeens een virale post krijgen.

Ook als bekende influencers of artiesten een bericht liken of delen kan het snel gaan. Een simpele like van iemand zoals Kylie Jenner kan gigantische invloed hebben op de populariteit van je posts. Als bedrijf heb je een kans om viraal te gaan als een bekende artiest of influencer je producten draagt, gebruikt of aanprijst. Denk hierbij aan kleding, beautyproducten en sieraden. 

Welke posts gaan viral

Als we kijken naar de posts die in het verleden viraal zijn gegaan dan kunnen we daar bepaalde trends in zien. Zo is de kans groter dat een positieve post met populaire muziek viral gaat dan negatieve berichten met onbekende muziek. Dit zijn een aantal punten die de meeste virale posts met elkaar gemeen hebben.

  1. De content is positief – Het stuk content dat je plaatst, is bij voorkeur positief en geeft de kijker een goed gevoel.
  2. Je gebruikt populaire keywords en hashtags – Doe vooraf onderzoek naar populaire keywords en hashtags om te gebruiken. Kies je de meest populaire, dan heb je meer kans op views en het viral laten gaan van je post.
  3. Je post wekt emotie op – De content die je plaats maakt emotie los bij mensen, het liefst positieve. Post waar mensen blij, ontroerd of enthousiast van worden hebben meer kans om viraal te gaan.
  4. Je gebruikt populaire muziek – Bekijk welke muziek veel gebruikt wordt op social media en gebruik die voor je posts. 
  5. De content is makkelijk te delen – Om iets viral te laten gaan heb je hulp van je publiek nodig. Die moeten de content makkelijk kunnen delen. 
  6. Content met influencers doet het goed – Door content te maken met andere influencers bereik je niet alleen je eigen publiek, maar ook die van de ander. 
  7. De eerste seconden zijn direct aantrekkelijk – Om te zorgen dat een post direct viral gaat moet je ze in de eerste seconden weten te pakken. Zorg dat je direct met de deur in huis valt om te voorkomen dat kijkers doorscrollen. 

Hoe kun je viraal gaan op social media?

Er zijn een aantal manieren waarop je viraal kunt gaan met je bedrijf of account. Er is overigens geen methode die gegarandeerd resultaat heeft, maar de volgende punten kunnen je zonder meer helpen. 

1. Kies het juiste doelpubliek en leer ze kennen

De eerste stap voordat je post viraal kan gaan is, bepalen voor wie je content maakt. Als je duidelijk hebt voor wie je content gaat maken en weet wat hun interesses en behoeften zijn kun je daar je posts op aanpassen. Simpelweg zeggen dat je hoopt dat iedereen je content leuk vindt, zal je niet helpen. Kies een doelgroep en leer ze kennen.

2. Kies je niche

Een niche is een specifiek onderwerp waar je je content op gaat richten. Het is belangrijk om je onderwerp te bepalen, zodat je volgers weten waar ze aan toe zijn. Je zult online geen video vinden van Nicky Tutorials die over voetbal praat. Haar niche is make-up en daar houdt ze het ook aan.

3. Kies je eigen stijl

Posts die bepaalde trends volgen gaan vaak viraal, maar het is toch belangrijk om je eigen stijl te houden. Het simpelweg overnemen van een trend zal je content niet viraal doen gaan. Pas als het iets unieks en eigens heeft, zal het opvallen.

4. Stel jezelf kwetsbaar op 

Laat jezelf zien en zorg dat je posts authentiek zijn. Mensen houden niet van gefingeerde emoties. Ze willen de persoon achter de content leren kennen. 

5. Bekijk de data en pas aan

Bekijk na het posten welke posts het wel en niet goed doen. Gebruik die informatie voor je volgende posts. Maak meerdere posts in de stijl die mensen aanspreken. 

Conclusie: De kracht van viral gaan

Viraal gaan op internet, het is de droom van elke ondernemer en influencer. Als je kijkt naar de posts met de meeste views dan lijkt het soms volledige willekeur. Toch is dat niet helemaal waar. 

Posts die viral gaan hebben over het algemeen een aantal specifieke kenmerken. Door te weten wat die kenmerken zijn kun je je posts zo maken dat ze meer kans hebben om viraal te gaan. Direct viral gaan kan alleen als je de kijker binnen een paar seconden weet te boeien. 

Heb je moeite met het maken van de juiste posts dan kun je hier een expert voor inhuren. Neem een kijkje op Sortlist om professionals te vinden die je kunnen helpen om posts te maken die de grootste kans hebben om viraal te gaan. 

Veelgestelde vragen over viraal gaan

Tot slot hebben we nog het antwoord op de meest gestelde vragen over het viral laten gaan van je content.

Wat betekent viraal gaan?

Viraal gaan betekent dat een bepaalde post als een inktvlek over het internet trekt. In razend tempo wordt je post bekeken door publiek dat je eerder nog niet gevonden had. Deze views van je doelgroep zijn de eerste stap naar landelijk of wereldwijd succes. Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen dat een post of video viraal gaat. Populaire muziek, het volgen van trends en posts die emotie oproepen doen het zeer goed. 

Wanneer ga je viral op TikTok?

Er zijn verschillende factoren die meespelen bij wel of niet viral gaan. Het juiste moment voor maximale impact is moeilijk vast te leggen. Wat wel helpt om je publiek aan te spreken is het gebruiken van trends, populaire muziek, de juiste keywords, hashtags en een flinke dosis creativiteit. 

Hoeveel views is viral op TikTok?

De algemene regel is dat als je post in korte tijd 2,5 miljoen views heeft je kunt spreken van een virale post. 

Hoe kan je viraal gaan op Instagram?

Viral gaan op Instagram werkt voor het grootste gedeelte hetzelfde als viral gaan op andere social media kanalen. Let op dat op Instagram de kwaliteit van de afbeeldingen heel belangrijk is evenals de kwaliteit van de hashtags.

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email